Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 35777
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 19 مرداد 1401 - 19:25 |

مصطفی امامی از اجرای برنامه «عقیق» می گوید

مصطفی امامی از اجرای برنامه «عقیق» می گوید

مصطفی امامی مجری برنامه محرمی «عقیق» که این شب‌ها از کربلا روی آنتن می‌رود درباره ریسک اجرای این برنامه در فضای معارفی سخن گفت.

مصطفی امامی مجری برنامه «عقیق» که این شب‌ها از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود درباره این برنامه مناسبتی و ریسک پذیرش اجرا در آن به مهر بیان کرد: سابقه اجرای برنامه‌هایی که در رادیو و تلویزیون داشته‌ام، تا قبل از «عقیق» همه در فضایی اجتماعی بوده است. در قالب برنامه‌های اینترنتی هم اگرچه محتوا فرهنگی و هنری بوده اما آنجا هم نگاه اجتماعی داشتم و صرفاً درباره سینما و هنر حرف نزده‌ام.

ریسک اجرای «عقیق» این بود که مخاطب بلاتکلیف بماند

وی با اشاره به برنامه‌ها و مجریان معارفی عنوان کرد: وقتی «عقیق» پیشنهاد شد به عوامل برنامه گفتم من مجری معارفی نیستم و اگر قرار باشد مجری چنین برنامه‌ای باشم باید بتوانم همچنان خط اجتماعی خود را در اجرا حفظ کنم. ریسک این اجرا هم همین بود که مخاطب بلاتکلیف بماند و نداند که با یک مجری معارفی رو به رو شده است یا مجری اجتماعی. اما تکلیف برنامه ما مشخص است «عقیق» قرار نیست معارفی باشد.

امامی اضافه کرد: خط اصلی «عقیق» اصحاب سیدالشهدا (ع) هستند. کارشناس برنامه سراغ وجوه عاطفی و معرفی این شخصیت‌ها می‌رود و اینکه اینها از چه بزنگاه‌هایی را عبور کرده‌اند که مثلاً همچون عابس شاکری به چنین جایگاهی در میان اصحاب امام حسین (ع) رسیده است و در نهایت عملکرد این اصحاب را از منظر اجتماعی بررسی کرده‌ایم.

مجری «عقیق» به دیگر بخش‌های برنامه اشاره و عنوان کرد: ما در بخشی از برنامه مهمانانی را می‌آوریم که تازه به اسلام تشرف پیدا کرده‌اند و اتفاقاً اینجا هم جنس سوالات و گفتگوهایی که شکل می‌گیرد از زاویه اجتماعی و مردم شناسی است؛ اینکه فرهنگ‌های مختلف چه نگاهی به اسلام یا مسلمانان دارند و این افراد چه مسیری را به شکل اجتماعی طی کرده‌اند تا به این نقطه رسیده‌اند؟

سعی کردم اینجا بیشتر شنونده باشم

مجری برنامه تلویزیونی «سلام تهران» در پاسخ به اینکه چقدر برنامه «عقیق» نیاز به اطلاعات معارفی دارد توضیح داد: گفتگو درباره امام حسین (ع)، عاشورا و فضای محرم به نوعی با زندگی همه ما عجین شده است. ما همه پای منبرهای حسینی بزرگ شدیم. البته وقتی این برنامه به خود من پیشنهاد شد اطلاعاتم را افزایش دادم در خصوص اصحاب امام حسین (ع) که بخش تخصصی‌تر برنامه بود. با این حال برخلاف دیگر برنامه‌هایم اینجا سعی دارم بیشتر شنونده خوبی باشم و فقط به قدر احتیاج صحبت کنم. ما کمتر در رسانه خود می‌بینیم مجری از مهمان خود کمتر حرف بزند و من اینجا چنین تلاشی دارم.

امامی در بخش دیگر درباره حال و هوای این برنامه که قرار بوده است ابتدا از کربلا روی آنتن برود عنوان کرد: «عقیق» خیلی بالا و پایین داشته است، ما قرار بود ابتدا برنامه را از کربلا پخش کنیم اما تصمیم‌گیری و جمع بندی نهایی این شد که از تهران روی انتن برویم و درنهایت پس از مدتی که از پخش در تهران گذشت به کربلا آمدیم و برنامه از استودیویی در اینجا روی آنتن رفت که تا ۱۳ محرم هم پخش آن ادامه دارد.

وی درباره این تغییر لوکیشن و تأثیر آن در خروجی برنامه اضافه کرد: به هر حال کربلا همیشه جذاب است، اجرا با پس زمینه آن دو گنبد حرم و آن خیابان بهشتی برای خود مجری دگرگون کننده است به ویژه در محرم که همه دلتنگ چنین فضا و مکانی هستند دیدن این حرم دلرباتر است.

محرم پایانی بر دو قطبی‌های شکل گرفته در جامعه بود

مجری برنامه رادیویی «استودیو هشت» درباره مخاطبی که برای این برنامه در نظر گرفته شده است توضیح داد: هدف «عقیق» همه مخاطبان است همانطور که معتقدیم کشتی نجات امام حسین (ع) همگانی است و همه می‌توانند سوار این کشتی شوند و با هر تیپ و قیافه‌ای در هیأت و زیر پرچم امام حسین حرکت می‌کنند. مثلاً پیش از محرم دو قطبی‌ای شکل داده بودند اما الان به هیأت‌ها سر بزنید هر آدمی با هر پوششی زیر چتر امام حسین است و با هم گریه می‌کنند. این یک ظرفیت اجتماعی و یک سرمایه اجتماعی است که باید قدر دانست و برای ما هم هرکسی می‌تواند مخاطب باشد.

وی اضافه کرد: آنکه بچه هیأت است آنکه شاید اعتقاد سفت و سختی ندارد هر دو به گونه‌ای زلفشان با امام حسین گره می‌خورد، خانوادگی هم مخاطب هستند و هر طیف و قشری به نوعی ارتباط می‌گیرد. ما در بخش اول برنامه با دکتر کشفی گفتگو می‌کنیم که نگاه نخبگانی دارد و درنهایت سعی کردیم با حضور کارشناس و مهمانان مختلف این سفره را رنگین کنیم. آیتم‌های مختلفی هم طراحی شده است و تنوع بالا دارد.

وی درباره سوالات و موضوعاتی که شکل می‌گیرد و اینکه خودش تا چه حد ورود می‌کند توضیح داد: ما تیم سردبیری داریم و گروهی در فضای مجازی داریم که هر روز درباره موضوعات هر قسمت، بحث‌ها و محورهای مختلف رد و بدل می‌شود. سوال‌هایی هم هست که من مجری به اقتضای جواب‌های مهمان می پرسم که از پاسخ مهمان ایجاد می‌شود. با این حال خودم را به محتوای تیم سردبیری مؤمن می‌دانم.

مداحانی که به «عقیق» آمدند

امامی در پاسخ به اینکه چرا با وجود این همه شبهه کمتر در برنامه‌های مناسبتی و معارفی سراغ طرح این شائبه‌ها می‌روند اظهار کرد: پاسخ به شبهه خیلی کار ارزشمندی است و جایش در هیأت‌ها و منبرهای ما خالی است. عزیزان هیأتی فکر می‌کنند مردم همه چیز را می‌دانند اما همین بدیهیات برای نسل جدید نگفته شده و طرح مساله نشده است. با این حال معتقدم دهه اول محرم جای طرح شبهه نیست. مثلاً در همین دهه اول محرم شروع می‌کنند به انتقاد کردن که به جای اینکه نذری بدهید پول داروی یک نفر را حساب کنید یا به نیازمندان کمک کنید. این اتفاقات هم خوب و لازم است اما نه اینکه این یکی را حذف کنید و هر یک جای خود را دارد طرح شبهه هم فضای خاص و دائمی تری می‌خواهد و اتفاقاً باید در طول سال ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به مداحان دعوت شده در برنامه اظهار کرد: رضا هلالی، محمدحسین پویانفر، سعید حدادیان و دیگر عزیزانی که در شب‌های بعد می‌آیند لطف دارند و در این شب‌ها که تا آخر وقت خودشان هیأت و روضه دارند به برنامه آمده‌اند.

این مجری رادیو و تلویزیون در پایان در واکنش به زمان پخش برنامه و اینکه چقدر مخاطبان بازخورد داده‌اند گفت: من از برنامه خیلی بازخورد داشته‌ام علی رغم اینکه ساعت یک بامداد پخش می‌شود. خیلی‌ها با آن بخش مداحی و شور و حس آن ارتباط گرفته‌اند. برخی با بخش معرفتی برنامه همراه بوده‌اند و هر کس به نوعی مخاطب برنامه شده است. این برنامه برای من از نظر کار گروهی تجربه بسیار شیرینی بود. همه از تهیه کننده تا سردبیر و بچه‌های تولید در کنار هم تلاش دارند تا همه چیز به یک برنامه خوب ختم شود و جا دارد از همه عوامل به ویژه حسین فرزندی و علیرضا خوش بیان تشکر کنم که برادرانه در کنارم بودند.

برنامه «عقیق» به تهیه کنندگی علیرضا خوش بیان با همکاری مرکز هنری رسانه‌ای نهضت هر بامداد ساعت یک از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

| منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.