Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 31297
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 24 آذر 1400 - 11:23 |

معرفی چهره‌ ماندگار دامپزشکی در «مستند فرهنگ» رادیو

معرفی چهره‌ ماندگار دامپزشکی در «مستند فرهنگ» رادیو

برنامه «مستند فرهنگ» امشب با موضوع زندگی حرفه ای استاد حسن تاجبخش، برگزیده دورهٔ نخست چهره‌های ماندگار در رشتهٔ دامپزشکی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه «مستند فرهنگ» ۲۴ آذر به زندگی حسن تاجبخش، استاد ممتاز دانشگاه تهران، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و از برگزیدگان دورهٔ نخست چهره‌های ماندگار در رشتهٔ دامپزشکی اختصاص دارد. او متخصص رشته‌های دامپزشکی، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی است.

وی پژوهشی درباره ایمنی‌زایی و آنتی‌ژن‌ّ‌های تیموس انجام داد که از پایه‌های کشف سرم‌های ضدلنفوسیت و جلوگیری از دفع پیوند اعضا در جهان است. دیگر تحقیق ارزشمند حسن تاجبخش به دوره‌ حضور در آزمایشگاه میکروب‌‌شناسی دانشکده دامپزشکی انگلستان بازمی‌گردد، این تحقیق به تهیه واکسن‌های مؤثر بر ضد سالمونلا دابلین مربوط بود. از ویژگی‌های ارزشمند این استاد والامقام آگاهی بر تاریخ پزشکی و دامپزشکی ایران، طب سنتی و زبان و ادبیات فارسی افزون بر تخصص در دامپزشکی، میکروب‌‌شناسی و ایمن‌شناسی است.
از ارزشمندترین آثار این استاد «پزشکی در آثار مولانا» است، در این اثر اشعار این شاعر نامی از جنبه‌های پزشکی مورد بررسی قرار گرفته‌ است. در «باکتری‌شناسی عمومی» نیز به تاریخچه‌ی میکروب‌شناسی، روش‌های میکروبیولوژی، جایگاه باکتری‌ها در بین موجودات و دسته‌بندی آن‌ها، ساختمان باکتری‌ها، متابولیسم باکتری‌ها، فیزیولوژی باکتری‌ها، تغذیه باکتری‌ها، رشد و تکثیر باکتری‌ها پرداخت. ژنتیک باکتری‌ها، اصول ایمنی‌شناسی پزشکی، اصول ایمنی‌شناسی بنیادی، سیر تحول علم در اسلام و ایران، تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، تاریخ بیمارستان‌های ایران از آغاز تا عصر حاضر و بیماری حیوانات آزمایشگاهی از دیگر آثار ارزنده‌ دکتر تاجبخش است.
این استاد در سال ۱۳۶۶ استاد ممتاز دانشگاه تهران و در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار عرصه علم دامپزشکی معرفی شده‌اند.
این مستند را امشب ساعت ۲۰ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.