Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 37427
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 12 آبان 1401 - 6:32 |

«نزهه‌المجالس» از نگاهی دیگر در رادیو ایران

«نزهه‌المجالس» از نگاهی دیگر در رادیو ایران

در برنامه «پارسی گویان» این هفته پنج شنبه دوازدهم آبان، با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، با ارزشهای دیگری از کتاب «نزهه‌المجالس» گردآوریده جمال‌الدین خلیل شروانی آشنا خواهیم شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی ایران، «نزهه‌المجالس» دستِ‌کم دو ارزش تاریخی و فرهنگی دارد؛ یکی شناخت شمار فراوانی از شاعران پارسی‌گو و به دست دادن نمونه‌های اشعارشان و دیگری پی بردن به پیشینه زبان فارسی در مناطق قفقازِ جنوبی و ارّان و آذربایجان.
دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی بیان کرد: بعضی به غلط پیشینه تاریخی زبان فارسی را در قفقاز به خاطر حضور امرای پارسی‌گو و جبر حاکمان دانسته‌اند، در حالی که ماجرا متفاوت است و فرهنگ ایرانی و زبان مردم آنجا بر زبان و فرهنگ حاکمان غیر ایرانی تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: از ۱۱۵ شاعر پارسی‌گوی شمال‌غرب ایران در «نزهه‌المجالس» ، ۲۴ شاعر اهل گنجه بوده‌اند که در برنامه این هفته «پارسی گویان» با رشید گنجه‌ای، رضی گنجه‌ای و رضیّه گنجه‌ای آشنا خواهیم شد.
سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» نیز اعلام کرد: از دیگر بخش های برنامه گفت و گوبا آزاده دادایی شاعر و ترانه سرا است و همچنین به روال هر هفته فرزانه شکراللهی کارشناس ادبیات نیز بخش هایی از شاهنامه را می خواند.
«پارسی گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با اجرای حسن همایی و با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.