Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 36766
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 11 مهر 1401 - 13:23 |

نقد و‌‌ بررسی فیلمنامه ی فیلم «پ مثل پلیكان» در رادیو فرهنگ

نقد و‌‌ بررسی فیلمنامه ی فیلم «پ مثل پلیكان» در رادیو فرهنگ

فیلمنامه ی فیلم «پ مثل پلیكان» در برنامه «بوطیقا» رادیو فرهنگ دوشنبه ۱۱ مهرماه نقد و ‌بررسی می‌شود.

«بوطیقا» عنوان برنامه‌ ای پژوهش محور از رادیو فرهنگ است كه این هفته در نقد و بررسی فیلمنامه‌ها به تحلیل فیلمنامه فیلم «پ مثل پلیكان» اختصاص دارد.

«پ مثل پلیكان» به كارگردانی پرویز كیمیاوی و تهیه كنندگی مصطفی سهراب زهی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی ساخته شد. این فیلم یكی از تاثیرگذارترین و شاعرانه‌ترین فیلم‌های مستند تاریخ سینمای ایران است. این فیلم با بازیگری آقا سید علی میرزا در ۲۵ دقیقه روایتی شاعرانه از انتظار و رسیدن ارائه می‌كند، انتظار و وصل مردی كه از جوانی در خرابه‌های ارگ طبس زندگی می‌كرد و ۴۰ سال به شهر نیامد. در برنامه این هفته آناهیتا برزوئی نویسنده و منتقد سینما فیلم نامه «پ مثل پلیكان» » را نقد و بررسی می‌كند.داستان این‌فیلم درباره سید علی میرزا اهل طبس است كه در ایام جوانی‌اش عاشق دختری به نام مریم می‌شود. اما خانواده سید علی میرزا با وصلت وی با مریم شدیدا مخالفت می‌كنند و زندگی را برای میرزا، پوچ و بی معنی می‌كنند. مریم نیز كه از میرزا ناامید می‌شود بر حسب اجبار با مرد دیگری ازدواج می‌كند و زندگی میرزا را به یاس مطلق مبدل می‌كند. ادامه زندگی بدون مریم به حدی برای میرزا دردآور و غیر قابل تصور می‌شود كه چاره ای جز جنون نمی‌یابد.

میرزا با دلی شكسته جلای شهر و خانواده می‌كند و چون جغد شومی‌به مدت ۴۰ سال به تنهایی در ارگ مخروبه شهر طبس ماوا می‌گزیند. مردم وی را دیوانه می‌پندارند و دست به آزار و اذیتش می‌برند. پس از زلزله شایع شد كه مردم طبس پیكر او را از زیر آوار بیرون آورده اند و در محوطه امامزاده این شهر دفن كرده اند، اما پس از ۲۳ سال و در سال ۱۳۸۱ زمانی كه كارشناسان میراث فرهنگی برای بازسازی و احیای ارگ طبس به آن جا رفتند پیكر او را سالم پیدا كردند.در برنامه «بوطیقا» این هفته شنوندگان رادیو فرهنگ بخشهایی از فیلم « پ‌مثل پلیكان »را نیز می‌شنوند.
برنامه «بوطیقا» ساعت۲۱:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه‌كنندگی «مریم قاسمی» روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.