Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 45005
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 29 مهر 1402 - 14:31 |

نگاهی به سروده‌های « نزار قبانی» در رادیو فرهنگ

نگاهی به سروده‌های « نزار قبانی» در رادیو فرهنگ

مجله ادبی « ققنوس» امروز شنبه ۲۹ مهرماه در بخشی به معرفی گزیده‌ای از سروده‌های نزار قبانی اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا، در برنامه « ققنوس» امروز درباره انتشار شماره چهل و چهارم مكتوب طنز فارسی «سه ‌نقطه» با پرونده ویژه مردم صحبت می شود.
در بخشی دیگر از برنامه به چهارمین همایش بین المللی مولوی پژوهی كه با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراكز علمی داخل و خارج كشور به مدت دو ماه در دانشگاه اصفهان ادامه دارد اشاره می شود.
در این همایش به مواردی از قبیل سنت عرفانی مولانا، مشرب عرفانی مولانا، زبان عرفانی مولانا، مولوی و شمس، شعر و نثر مولوی، نسخه‌پژوهی و تصحیح متن در حوزه مولوی‌پژوهی، طریقه‌های عرفانی متأثر از مولوی، سیر تطور اثرگذاری مولانا در ادب فارسی، ادب عامه و مولوی‌پژوهی و شروح مثنوی پرداخته می‌شود.
معرفی كتاب «سفر با چمدان عشق» نزار قبانی كه گزیده‌ای از سروده‌های نزار قبانی با ترجمه یدالله گودرزی است بخشی دیگر از این برنامه است.
به اعتقاد بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران شعر عرب، نزار قبانی چه از نظر قالب شعری و چه از نظر محتوای شعری یكی از پدیده‌های شعر نو است.
یدالله گودرزی، مترجم این اثر می‌گوید« نزارتوفیق القبانی شاعری است نامدار و جهانی كه آثارش به بیش از چهل زبان برگردانده شده و از نام‌آورترین شاعرِان خاورمیانه است كه در ایران نیز نامدار است و اقبال ویژه ای درمیان ایرانیان پیدا كرده و طرفداران بسیاری به او روی خوش نشان داده اند.او یكی از تأثیرگذارترین ادیبان بر شعر معاصر عرب است. وی كوشیده است میان زبان ادیبانه و آركائیك و زبان كوچه و بازار پیوندی ایجاد كند و از مزایای آنها به نفع شعرش بهره ببرد.»
شمار مجموعه‌های شعر و نثر نزار قبانی به بیش از ۵« كتاب می رسد كه نشان از پركاری و تلاش بی‌وقفه وی در زمینه آفرینش ادبی است
برنامه « ققنوس» به تهیه كنندگی معصومه سادات علوی نكو ساعت ۱۷:۰۰ از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.