Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 39742
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 04 اسفند 1401 - 11:17 |

همراه با حافظ شعر پارسی در «پارسی گویان» رادیو

همراه با حافظ شعر پارسی در «پارسی گویان» رادیو

برنامه «پارسی‌گویان» پنج شنبه چهارم اسفند، با حضور دكتر محمدجعفر محمد زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی در ادامه همراهی با شعر حافظ ، این هفته از ویژگی های شعر این شاعر بلند نام می گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، دكتر محمدزاده كارشناس برنامه «پارسی گویان» بیان كرد: شعر حافظ ساحتی انحصاری ندارد؛ نه ادبیات محض است، نه فلسفه، نه عرفان ناب و نه تفسیر قرآن؛ بلكه همه اینهاست. شعر حافظ آینه‌ای است كه هر كس خود را مقابل آن قرار می‌دهد جلوه‌ای از خود را می‌بیند.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بر این باور است كه برخلاف شعر بسیاری از شاعران بزرگ كه دشوارنما و سخت‌پیكر است، شعر حافظ به‌گونه‌ای است كه با ملایمتش جرئت و جسارت همراهی با خود را به همه می‌دهد و به كسی اجازه نمی‌دهد كه بگوید مضمون شعر حافظ این است و جز این نیست.
وی ادامه داد: صورت و معنی سخن حافظ چنان به هم آمیخته است كه عارف و عامی از آن لذت می‌برند. سخن حافظ پر از مفاهیم بلند و زیبا است كه هر كسی دوست دارد آن‌گونه باشد كه او گفته است.غزل‌های حافظ چنان دلنشین و آرام‌بخش است كه هر خواننده‌ای در آغوش شعر او می‌آرامد.
سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی گویان» در خصوص بخش های مختلف برنامه متذكر شد: در برنامه این هفته (پنج شنبه چهارم اسفند) استاد غلامعلی امیر نوری از گویندگان پیشكسوت رادیو از اهمیت زبان فارسی می گوید وهم‌چنین در قسمت دیگری از برنامه دكتر محمد ابوالكلام سركار، استاد ادبیات دانشگاه داكا در بنگلادش از زبان شیرین فارسی و ترویج زبان فارسی در دیگر كشورها و راه های پاسداشت زبان فارسی خواهد گفت.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور دكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.