Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 37847
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 02 آذر 1401 - 16:20 |

رباعی هایی از نظامی گنجوی در «پارسی گویان» رادیو

رباعی هایی از نظامی گنجوی در «پارسی گویان» رادیو

در برنامه «پارسی گویان» این هفته پنج شنبه سوم آذر، با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، با ارزش های دیگری از كتاب «نزهه‌المجالس» گردآوریده جمال‌الدین خلیل شروانی آشنا خواهیم شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، برنامه «پارسی گویان» با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، كتاب «نزهه‌المجالس» را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهد.
دكتر محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان فارسی معتقد است: رباعی یا چارانه ایرانی‌ترین قالب شعر است چرا كه رودكی پدر شعر فارسی پدیدآورده آن بوده است و بیشتر از این قالب برای مقاصد فلسفی، حكیمانه و عاشقانه استفاده می‌شود.
این پژوهشگر زبان فارسی تصریح كرد:از اشعار نظامی گنجوی برمی‌آید كه او ایران‌گرایی ایران‌دوست بوده است و خمیرمایه بسیاری از داستان‌هایش نیز برگرفته از حماسه‌های اصیل ایرانی است.
نظامی از شاعران جریان‌ساز است و زبانی استوار، بدیع و خلاقانه دارد.
نزهةالمجالس كه در سده هفتم تالیف شده است یكی از منابع مهمِ شناخت رباعی‌های دلكش فارسی از سده‌های پنجم تا هفتم به ویژه در مناطق قفقاز و ارّان است.
سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی‌گویان» اعلام كرد: در برنامه این هفته رباعی هایی از نظامی گنجوی تقدیم علاقه مندان می شود.
این تهیه كننده رادیویی افزود: به روال هر هفته فرزانه شكراللهی كارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند و تینا میر كریمی گزارشگر برنامه با حمید منوچهری از گویندگان پیشكسوت رادیو گفت و گو می كند.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.