Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 28152
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 مرداد 1400 - 23:50 |

آیین دیپلماسی هنر در برنامه «قلمرو فرهنگ» برگزار شد

آیین دیپلماسی هنر در برنامه «قلمرو فرهنگ» برگزار شد

رادیو فرهنگ در آیین دیپلماسی هنر روایتگر داستان فرش شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از  روابط عمومی رسانه ملی، آیین دیپلماسی هنر در برنامه « قلمرو فرهنگ» شنبه ۹ مردادماه با موضوع روایت فرش از زندگی تا بافندگی در رادیو فرهنگ برگزار شد.
این برنامه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا ، عابد اکبری مدیر عامل موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر ، مهندس بهروز فروتن ( کارآفرین)،دکتر نیرومند(نویسنده و پژوهشگر ) ، مهندس مختاری(کارآفرین)، دکتر محمدرضا پاکروان عضو‌کمیته راهبردی دانشکاه‌های مجازی جهان و جمعی از هنرمندان برجسته و کارآفرینان در استودیو شماره یک معاونت صدا برگزار شد.
رادیو فرهنگ با برگزاری این آیین در صدد تشریح و تببین نقش و اهمیت فرش دستباف، به عنوان ابزار دیپلماتیکی موثر، در ایجاد یا ارتقای روابط بین المللی با سایر ملل بوده است، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ معتقد است که فرش ابزاری است که با اتکا به وجوه صنعتی، هنری، فرهنگی و اقتصادی، تاکنون نیز نقش خود را در حوزه‌های مختلف ایفا کرده است و امروزه با توجه به مطرح بودن دیپلماسی عمومی‌بعنوان ابزاری کار آمد در صحنه جهانی، دیپلماسی هنر با محوریت فرش بعنوان برنامه ای راهبردی، جامع و کار آمد در تعاملات بین المللی است.
هنر ابزاری اثرگذار در دیپلماسی کشورهاست
علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در ابتدای این مراسم با بیان اینکه با توجه به شعار سال که جهش تولید است ما باید بتوانیم بین هنر و اقتصاد یا فرهنگ و اقتصاد پلی بزنیم که هم در عرصه فرهنگ و هم در عرصه بین المللی بتوانیم یک سرمایه گذاری داشته باشیم، گفت: یکی از مقوله‌ها و مولفه‌های بحث برانگیز در جامعه اقتصاد جهانی بحث اقتصاد هنر و فرهنگ است. به خصوص هنر که اگر زلفش با اقتصاد گره بخورد، هم پر پرواز هنر را در دست دارد و هم اقتصاد را.
وی ادامه داد: شاید عنوان دیپلماسی هنر زیبنده باشد برای اینکه بتواند دربرگیرنده رونق هنرمندان باشد. و از طرفی هم یک محصولی که نمایه هنر را دارد بتواند خوب معرفی کند و جلوه گر هنر به واسطه اقتصاد باشد.
حبیببی با اشاره به اینکه همایش دیپلماسی هنر اگر در این شرایط بیماری کرونا قرار نداشتیم می توانست شاهد حضور کارآفرینان و علاقمندان عرصه هنر باشد، تصریح کرد:وقتی می‌بینیم که صنایع دستی ما تا انسوی آفریقا صادر می‌شود و در منازل و اماکن فرهنگی می نشیند، این معرف فرهنگ ماست. و هم می تواند بسته فرهنگی و سوغات باشد برای سایر ملل و این تبادل فرهنگ و هنر را در قالب اقتصاد می توانیم به عنوان رونق اقتصادی نگاه کنیم و که این اقدام کار پسندیده و ضروری است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این فضا ایجاد شده و ما افرادی را دراین جمع داریم که همچون جناب برمکی؛ سفیر محترم از مشوقان این امر هستند، گفت: به طور مثال ما رونمایی فرش را داریم که این رونمایی شامل هنر فرش، قصه فرش، تاریخ فرش می‌شود که داستانی عالمگیر است. و ما صنایع دستی بسیاری داریم که شاخص فرهنگ و تمدن هستند و باید معرف فرهنگ و تاریخ و کمک کننده اقتصاد ما باشند.
حبیبی خاطرنشان کرد: کتاب “داستان فرش” دکتر نیرومند در این مراسم رونمایی می‌شود و هم کتاب “دیپلماسی مهارت” که در موسسه بین المللی ابرار معاصر تدوین شده معرفی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه سرآغازی برای انگیزه بخشی برای دیگران باشد و روزی باشد که بیماری کرونا دست از سر ما بردارد تا بتوانیم شاهد معرفی جمعیت بیشتری از این کارآفرینان و هنرمندان به عرصه حضور بوده تا شرکتهای صنعتی و حوزه‌های هنری را حاضر داشته باشیم تا بتوانند این کارآفرینان و هنرمندان را در تولید با ذائقه هنری همراهی کنند و تولیداتشان را به فروش برسانند.
فرهنگ یکی از ابعاد مهم روابط بین المللی است

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.