Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 13366
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 03 مهر 1398 - 14:08 |

بررسی«محمد نبودی ببینی…» در «سیم آخر» رادیو فرهنگ

بررسی«محمد نبودی ببینی…» در «سیم آخر» رادیو فرهنگ

برنامه سیم آخر چهارشنبه ۳ مهرماه در هفته دفاع مقدس ضمن معرفی و بررسی موسیقی دفاع مقدس به «ممد نبودی ببینی…» به عنوان یکی از اسناد معتبر موسیقی حماسی و دفاع مقدس می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ، «سپهر سراجی» کارشناس مجری و نوازنده در برنامه «سیم آخر» امروز چهارشنبه ۳ مهرماه قطعه موسیقی «ممد نبودی ببینی…» را که بدون تردید در عرصه موسیقی و آوای انقلابی و دفاع مقدسی از جمله آثار ماندگار و بی‌بدیل است را بررسی می کند.
قطعه موسیقی«ممد نبودی ببینی…» با صدای غلام کویتی‌پور، سند معتبر موسیقایی در زمینه حماسه خرمشهر است شعر این قطعه البته در ابتدا نوحه‌ای بود که در رثای سیدمحمدعلی جهان‌آرا؛ فرمانده سپاه خرمشهر اول بار توسط حسین فخری؛ همرزمش بر سر مزار او خوانده شد را جواد عزیزی سروده بود و یک سال بعد و همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر آن را در قالب نوحه‌ای غلام کویتی‌پور آن را اجرا کرد.
اما اگر خواسته باشیم آهنگ و ملودی نوحه «ممد نبودی ببینی…» را به لحاظ شیوه اجرا ریشه‌یابی کنیم باید به این نکته اشاره کرد که ریشه این نوحه که بر روی این شعر پیاده و توسط کویتی‌پور متعلق به یکی از سبک‌های موسیقی عزا رایج در استان بوشهر است که سال‌ها قبل جهانبخش کردی‌زاده معروف به «بخشو» آن را با مطلع «لیلا بگفتا شه لب تشنه‌کامان / دستم به دامان، آقا الامان» در ایام محرم و صفر خوانده بود که البته ناصر تقوایی؛ فیلمساز پیشکسوت ایرانی آن را در فیلم مستند «اربعین» مجدد با اجرای بخشو بازخوانی کرده است.

به هر حال «ممد نبودی ببینی…» به عنوان یکی از اسناد معتبر موسیقی حماسی و دفاع مقدس آنچنان مطرح شد که بعدها برای ماندگار بیشتر به آهنگسازی محمدرضا علیقلی و خوانندگی غلام کویتی‌پور تولید شد.
این قطعه از همان آغازش با واژه ممد شروع می شود. شاعر به دلیل دوستی با جهان آرا از تلفظ گویش محلی در شعر خود استفاده کرده و همین صمیمیت موجب بروز نوعی خلاقیت شده و همین سادگی و البته ملودی قوی و بسیار گیرای آن درکنار اجرای تاثیرگذار، نظر مخاطب را به سوی خود جلب می نماید.
در برنامه ی سیم آخر با حضور کارشناسان حوزه ی موسیقی درباره ی درک و دریافت و تبیین درست از موسیقی بحث و گفتگو می شود این برنامه هر چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰ از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.