Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45590
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 29 آبان 1402 - 14:38 |

بزرگداشت فارابی در رادیو صبا

بزرگداشت فارابی در رادیو صبا

رادیو صبا به مناسبت روز بزرگداشت فارابی مستند ماجرا را با موضوع بررسی كتاب موسیقی كبیر فارابی راهی آنتن می كند.

ابونصر فارابی یكی از دانشمندان و فیلسوفان و مترجمان مشهور و فرهیخته ایرانی است. روز ۳۰ آبان در تقویم به پاس خدمات ارزشمند این فیلسوف شهیر ایرانی، روز بزرگداشت فارابی و روز حكمت و فلسفه نام‌گذاری شده است. رادیو صبا به مناسبت این روز مستند «ماجرا» را به صورت ویژه راهی آنتن می كند.

این برنامه با شعار پیش از باور جستجو كنید به دنبال پاسخی برای این سوال است كه «چرا با وجود كتاب موسیقی الكبیر فارابی كه تئوری بسیار قوی موسیقی مشرق زمین است موسیقی علمی از غرب به شرق آمده؟»
انسیه شمس اللهی تهیه كننده این برنامه گفت: مستند ماجرا به مناسبت سالروز درگذشت فارابی با موضوع ورود موسیقی علمی از غرب به شرق راهی آنتن می شود. در طول تاریخ بشریت دانشمندان زیادی ظهور كرده‌اند كه هر كدام نه تنها در نوع خود نقطه عطفی در تاریخ اندیشه ایجاد كرده بلكه تغییرات شگرفی را در فضای فكری و اجتماعی جامعه زمان خود به وجود آوردند.

بزرگترین فیلسوف قبل از ابن سینا (قرن سوم هجری) و یكی از نوابغ بشری است كه كتاب الموسیقی الكبیر كه یكی از بزرگ‌ترین منابع تئوری موسیقی است از وی به جا مانده كه به زبان عربی است.

این كتاب كه از معتبرترین رسالات موسیقی آن زمان است اصل و پایه‌ی تئوری موسیقی حال حاضر را تشكیل می‌دهد.

فارابی به دلیل نوشتن شرح های ارزشمندی بر آثار ارسطو لقب معلم ثانی را از آن خود كرده است.

وی افزود: ماجرا در این قسمت به دنبال پاسخ این سوال كه «چرا با وجود كتاب موسیقی الكبیر فارابی كه تئوری بسیار قوی موسیقی مشرق زمین است موسیقی علمی از غرب به شرق آمده؟» به مصاحبه با دكتر كاوه خورابه فارابی پژوه می پردازد.

مستند ماجرای فاربی روز سه شنبه ۳۰ آبان ساعت ۱۰:۳۰ به تهیه كنندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری زهرا محسن‌زاده تقدیم مخاطبان می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.