Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 36690
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 09 تیر 1401 - 19:42 |

تک گویی یا دوبله دسته جمعی، کدام روش مناسب تر است؟

تک گویی یا دوبله دسته جمعی، کدام روش مناسب تر است؟

از تغییرات اساسی عرصه‌ی دوبله در دوران کرونا، جایگزینی تک گویی به جای دوبله‌ی دسته‌جمعی می باشد. در واقع برای انجام پروژه دوبله به جای اینکه همزمان تمام گویندگان سر پروژه حاضر باشند به صورت جداگانه و تکی در استودیو حضور پیدا می کنند.

به گزارش هنرصدا، تک گویی به جای دوبله جمعی در میان اهالی دوبله موافقان و مخالفانی دارد که به نظر می رسد عموما دوبلورهای پیشکسوت مخالف تک گویی هستند و بعضا به هیچ عنوان شرایط جدید را نمی پسندند. این گویندگان علاوه بر عادت به شیوه قدیم جمع گویی و جمع شدن گویندگان در کنار یکدیگر که طبیعتا حس و احوالات بهتری داشت، وجود بده بستان در دیالوگ ها و تعامل بین گویندگان در دوبله جمعی را نقطه قوت بزرگی می دانند که در تک گویی از بین رفته است. آنها همچنین معتقند این تک گویی باعث بی انگیزه شدن برخی هنرمندان دوبله شده است.

دوبله جمعی در شرایط پیش از کرونا

از طرفی موافقان تک گویی معتقدند که این شیوه دوبله باعث صرفه جویی در زمان گویندگان می شود و نیازی نیست که گوینده تمام مدت و حتی زمانی که دیالوگی ندارد در استودیو حضور داشته باشد. ضمن اینکه تک گویی باعث می شود مدیر دوبلاژ با دقت و وسواس بیشتری بر گویش ها نظارت داشته باشد که البته کار مدیر دوبلاژ سخت تر شده است و به جای یک زمان مشخص که همه گویندگان حضور داشتند می بایست در زمان های مختلف که گویندگان حضور پیدا می کنند مدیر دوبلاژ سر پروژه حاضر باشد.

با این حال با گذشت حدود سه سال از شیوع کرونا، دوبله تا حدودی به شیوه جدید عادت کرده و تک‌گویی در این عرصه تا حدودی جا افتاده است، به نظر می رسد حتی با اتمام کرونا نیز بخش عمده ای از پروژه های دوبله به همین روش ادامه پیدا کند.

دوبله جمعی در شرایط پیش از کرونا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.