Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 38501
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 30 آذر 1401 - 11:49 |

«دریچه ای به شب یلدا» در رادیو فرهنگ باز شد

«دریچه ای به شب یلدا» در رادیو فرهنگ باز شد

ویژه برنامه «دریچه ای به شب یلدا» با محور یلدا در شعر و ادب فارسی، چهارشنبه۳۰ آذر به همت گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ همزمان با شب یلدا، دریاچه ای از شعر و ادب در این شب بر روی شنوندگان خود گشوده است و ویژه برنامه ای با محور بلندترین شب سال در شعر و ادب فارسی برای همراهانش تدارک دیده است.
در این برنامه استاد قدمعلی سرامی، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزهٔ زبان فارسی و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و دکتر عباس قنبری عدیوی، پژوهشگر و فعّال فرهنگی-اجتماعی در حوزه فرهنگ مردم و عشایر ایران به بررسی یلدا در فرهنگ مردم و همچنین نگاه شاعران به این جشن باستانی می‌پردازند. نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز، یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود و همراه با آیین‌ها و رسومات مختلفی، این شب به یاد ماندنی را در کنار هم سپری می‌کنند. شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران، آداب و رسومی دارد که در برنامه «دریچه ای به شب یلدا» در قالب گزارش و کارشناسی به آن پرداخته می‌شود.همچنین با توجه به اینکه بسیاری از شعرای ایران زمین، از گذشته یلدا را چه مستقیم و چه برای تشبیه و استعاره به کار برده‌اند، به این موضوع پرداخته می‌شود.

گزارش مردمی، بررسی یلدا در شعر شاعران، نگاهی به یلدانگاری‌ها از دیروز تا امروز و گفت و گو با کارشناسان درباره رسوم یلدا و همچنین حافظ خوانی از جمله بخش های مختلف این برنامه است.

برنامه «دریچه ای به شب یلدا» را به تهیه کنندگی معصومه علوی‌نکو تهیه می‌کند که با گویندگی فاطمه اسحاق تبار، ساعت ۲۳:۹۹ از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.