Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 36019
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 04 شهریور 1401 - 12:33 |

روایت كهن ترین گاهشمار در رادیو ایران

روایت كهن ترین گاهشمار در رادیو ایران

برنامه «فرهنگ مردم» كه ازآیین ها، سنت ها و فرهنگ مردم ایران می گوید؛ جمعه چهارم شهریور، از گاهشمار سنگسری،كهن ترین گاهشمار ایرانی می گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، زهرا فقیه میرزایی تهیه كننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان كرد: گاهشماری و آداب مربوط به آن بخشی از فرهنگ عامیانه است كه بررسی دقیق آنها، در مطالعه ارزش های اجتماعی و تحقیقات جامعه شناختی راهنمای خوبی است.
وی ادامه داد: گاهشماری در ایران سابقه ای بسیار طولانی دارد و ایرانیان تقویم های متفاوتی را تجربه كرده اند.
میرزایی اظهار داشت: مردم مهدیشهر گاهشماری دارند كه بی شك یكی از كهن ترین گاهشماری های شمسی به جا مانده از گذشته است كه در دوره های مختلف تاریخی دستخوش تغییرات خواسته یا ناخواسته شده و سینه به سینه تا به امروز باقی مانده است.
تهیه كننده برنامه «فرهنگ مردم» خاطر نشان شد: در برنامه این هفته حسن پاكزادی كارشناس فرهنگ عامه درباره گاه شماری سنگسری بر پایه یافته های تاریخی توضیحاتی خواهد داد.
میرزایی افزود: همچنین در قسمت دیگری از مروری برهنر قالی بافی در شیرین سوی همدان با استفاده از كتاب فرهنگ مردم شیرین سوی همدان نوشته اسدالله طاقتی احسن خواهیم داشت
علاقه مندان می‌توانند برنامه «فرهنگ مردم» را به تهیه كنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری سمانه محمودیان و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.