Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 46376
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 05 دی 1402 - 13:30 |

پخش مستندی از دكتر احمد مهدوی دامغانی در رادیو فرهنگ

پخش مستندی از دكتر احمد مهدوی دامغانی در رادیو فرهنگ

امشب (سه شنبه ۵ دی ) ساعت۲۰ مستندی كوتا از زندگی مرحوم احمد مهدوی دامغانی اسلام‌شناس و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران، پنسیلوانیا، كمبریج و هاروارد، در برنامه «مستند فرهنگ» از شبكه رادیویی فرهنگ پخش می شود.

به گزارش هنرصدا، برنامه « مستند فرهنگ» كه به روایت زندگی و آثار فاخر فرهنگی و هنری و‌ادبی كشورمان اختصاص دارد امشب به بخش هایی از زندگی و فعالیت های مرحوم احمد مهدوی دامغانی می پردازد.
مرحوم استاد مهدوی دامغانی متولد ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در مشهد بود. او دوران ابتدایی و دبیرستان را در مشهد سپری كرد. تحصیلات عالی دانشگاهی را تا مقطع دكترا در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و پس از آن به تدریس در دانشكده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت. او یس از انقلاب، رییس كانون سردفتران ایران نیز بود.

در سال ۱۳۶۴ به آمریكا مهاجرت كرد و تدریس در رشته‌های معارف اسلامی، ادبیات عرب، متون فارسی تصوف و فلسفه اسلامی از جمله فعالیت‌های آموزشی این متفكر كهن‌سال در دانشگاه های آمریكا است. فریده مهدوی دامغانی، مترجم مشهور، از فرزندان اوست.

این اسلام‌شناس و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران، پنسیلوانیا، كمبریج و هاروارد، جمعه ۲۷ خردادماه در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

از آثار مهدوی دامغانی به «از علی آموز اخلاص عمل»، »رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقة الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «كشف الحقائق نَسَفی _ تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمةالسَّحر بذكر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) می‌توان اشاره كرد.
«حاصل اوقات» به اهتمام علی محمّد سجّادی، «مقالاتی در حدیث دیگران»، «یاد یاران و قطره‌های باران» به كوشش علی محمّد سجّادی و سعید واعظ، «یاد عزیزان در برگریزان» به همّت علی محمّد سجّادی و سعید واعظ و «در برف پیری» جمع‌آوری علی محمّد سجّادی و سعید واعظ از مجموعه مقالات او هستند.
برنامه« مستند فرهنگ» را ساعت۲۰ از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.