Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 6 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 37119
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 30 مهر 1401 - 11:37 |

یادواره ای برای پدر نثر فارسی در رادیو فرهنگ

یادواره ای برای پدر نثر فارسی در رادیو فرهنگ

شبکه رادیویی فرهنگ در اولین روز آبان و گرامیداشت ابوالفضل بیهقی برنامه «شکوه سخن» را روی آنتن می‌برد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در نخستین ماه‌های سال ۱۴۰۰، اول آبان ماه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و ابلاغ رئیس جمهور وقت ایران در متن تقویم رسمی‌کشورمان، به عنوان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ادیب و مورخ برجسته ایرانی قرن پنجم هجری که به نام پدر نثر فارسی نیز شناخته می‌شود، نامگذاری شد.

به همین مناسبت شبکه رادیویی فرهنگ در روز بزرگداشت ادیب و مورخ بزرگ ایران و پدر نثر فارسی روز یک شنبه اول آبان از ساعت ۱۴ در استودیو شماره یک معاونت صدا یادواره ای برگزار می‌کند.

در این ویژه برنامه که با عنوان «شکوه سخن» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ تدارک دیده شده استادان و پژوهشگران زبان فارسی حضور دارند و درباره جایگاه ابوالفضل بیهقی و نثر فارسی سخن می‌گویند.

جایگاه داستان پردازی تاریخ بیهقی در نثر کلاسیک فارسی؛ روایت و روایت شناسی تاریخ بیهقی و متن‌های تاریخی- ادبی؛ تاثیر و جایگاه تاریخ بیهقی و متن‌های تاریخی- ادبی در روند نثر فارسی؛ بیهقی پژوهی و بیهقی پژوهان در ایران و جهان و جایگاه تاریخ بیهقی در حوزه ایران شناسی و در زبان‌های دیگر از جمله محورهای موضوعی این برنامه در بخش های کارشناسی است.

همچنین با توجه به اینکه دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی (پدر نثر فارسی) به صورت «بین المللی» برگزار می‌شود در این برنامه در گفتگو با برگزارکنندگان همایش این رویداد فرهنگی اطلاع رسانی می‌شود.

در این برنامه از ۴۰۰ برنامه هزاره ادب پارسی در قالب لوح فشرده نیز رونمایی می‌شود، « هزاره ادب پارسی» برنامه ای درباره تاریخ ادبیات ایران و گذری در این حوزه بر اساس کتاب تاریخ ادبیات هشت جلدی ذبیح الله صفا و بر پایه کارشناسی اساتید حوزه ادبیات است.

گفتنی است ابوالفضل بیهقی تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی قرار گرفت.بسیاری از مورخان بر این عقیده اند که تاریخ بیهقی، دوره حکومت غزنویان را در بر می‌گیرد اما از متن کتاب مشخص می‌شود که بیهقی بازگویی وقایع را از سال ۴۰۹ آغاز کرده و تا کمی‌پیش از مرگش حدود سال ۴۷۰ ادامه داده است.

بیهقی در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد و بعد از رهایی از زندان باقی عمر خود را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

ویژه برنامه «شکوه سخن» به طور زنده از ساعت ۱۴ روز یکشنبه یکم آبان ماه به مدت ۱۲۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.