Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 22894
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 12 آذر 1399 - 13:34 |

نگاهی به اشعار عاشقانه و‌ غنایی در رادیو فرهنگ

نگاهی به اشعار عاشقانه و‌ غنایی در رادیو فرهنگ

برنامه «هزاره ادب پارسی» چهارشنبه ۱۲ آذر ماه، به موضوع غزلیات و اشعار عاشقانه و غنایی در سیر تحول شعر در تاریخ ادبیات ایران می پردازد.

به گزارش هنرصدا، برنامه هزاره ادب پارسی امروز به سراغ بخشی از ادبیات ایران رفته که با عشق و ‌موسیقی سروکار دارد. این برنامه که با هدف معرفی مشاهیر ادب فارسی با گویندگی بهروز رضوی از رادیو فرهنگ پخش می شود، این بار شعر عاشقانه و مضامین مورد توجه شاعران در این نوع شعر و سبک و سیاقی که برای به نظم درآوردن عشق انتخاب کردند از غزل و فصیده و رباعی و … را مورد بررسی قرار می دهد.
در برنامه پیشین غزل های عرفانی مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اهمیت این قالب شعری در این برنامه هم بیشتر به غزل های عاشقانه توجه شده است.
غزل در اصطلاح ادبی یکی از انواع مشخص شعر هست و مضمون غزل غالبا ذکر زیبایی معشوق و بی وفایی او و محنت کشیدن عاشق هست.
در ازمنه پیش شعر عاشقانه با موسیقی و آواز همراه بوده مانند « خسروانی » که سرودهایی بود که باربد رامشگر ، آن ها را با ساز برای خسرو پرویز می خوانده است .
فرخی نیز از شاعرانی بوده است که گاه شعر خود را با ساز و آواز می خوانده است و در این برنامه بخش‌هایی نیز به شعر این شاعر اختصاص دارد.
این برنامه بر مبنای کتاب ارزشمند «تاریخ ادبیات در ایران» اثر شادروان دکتر ذبیح الله صفا و کتاب های شادروان یحیی آرین پور (از صبا تا نیما و از نیما تا روزگار ما) تولید می شود.
برنامه «هزاره ادب پارسی» در گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به مدیریت مرتضی صداقتگو و به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی و نویسندگی محمد باقر رضایی تولید و شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت۲۳:۰۰ از رادیو فرهنگ پخش می شود و پس از پخش، در سایت این شبکه رادیویی و اپلیکیشن ایرانصدا بارگذاری می شود تا برای عموم مخاطبان، قابل دسترسی باشد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.