Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 19415
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 01 تیر 1399 - 13:54 |

از خنیاگران تا چاپخانه رادیو فرهنگ

از خنیاگران تا چاپخانه رادیو فرهنگ

شبکه رادیویی فرهنگ یکشنبه اول تیر با برنامه‌های «آیش»، «چاپخانه»، و «خنیاگران» شنوندگان را همراهی می‌کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«آیش»یکشنبه یکم تیر به سراغ اهالی استان مازندران می‌رود. این مستند که به روستاهای ایران می‌پردازد، امروز گفت‌وگو با جواد بخشی، مخترع دستگاه جداکننده برگ از ساقه گیاهان دارویی را پخش می‌کند. برنامه«آیش» کاری از گروه جامعه رادیو فرهنگ، به تهیه‌کنندگی مژگان اسدنیا و کارشناسی سید‌مجتبی حسینی‌رستمی، ساعت ۱۵:۱۵از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

در برنامه«چاپخانه» امروز رضا مهدوی، کارشناس‌مجری با نرگس ذاکر‌جعفری، نویسنده کتاب«حیات سازها در تاریخ موسیقیایی ایران» گفت‌وگو می‌کند. این اثر تحولات و تغییرات سازها در دوره‌ای پانصد ساله از تاریخ ایران را بررسی می‌کند و به تحلیل حیات سازهای ایران در دوره تاریخی ایلخانان تا پایان صفویه می‌پردازد. همچنین در این برنامه می‌توانید شنونده گفت‌وگوی مریم بیانی با مسعود بربر، نویسنده کتاب«مرزهایی که از آن گذشتی» باشید. کتاب«مرزهایی که از آن گذشتی» بیش از هر چیز داستان مهاجرانی است که برای رسیدن به بهشت و آزادی از مرزها می‌گذرند. در‌ واقع داستان، روایت مشترک جمعیت بزرگی از ایرانیان است و خطراتی که به جان خریده‌اند و ماجراهایی که پشت سر گذاشته‌اند. برنامه «چاپخانه» با اجرای لیدا وحیدی و تهیه‌کنندگی پرویز جمالی، یکشنبه‌ها ساعت ۱۶ از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

همچنین در برنامه «خنیاگران» امروز علی شمس، نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره پیش پرده‌خوانی و مشخصات آن می‌گوید و در ادامه کتاب «پیش پرده‌خوانی» زنده‌یاد مرتضی احمدی، که نت‌های آن را بهرنگ بقایی تهیه و تنظیم کرده، معرفی می‌شود. برنامه «خنیاگران» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که پژوهش‌های مکتوبی که در حوزه موسیقی در ایران صورت گرفته، را معرفی می‌کند. گفتنی است پیش‌پَرده به نمایش کوتاهی گفته می‌شود که پیش از نمایش اصلی یا در میان آن برگزار می‌شود. پیش‌پرده در قدیم در لابه‌لای برنامه‌های تماشاخانه‌ها بین پرده‌های اصلی نمایش اجرا می‌شد. برنامه «خنیاگران» به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و مشاوره زهرا حبیبی‌زاد، ساعت ۱۶:۳۰ برروی موج اف ام ریف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.