Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 6759
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 06 شهریور 1397 - 1:51 |

فراخوان ارسال قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

فراخوان ارسال قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی
فراخوان ارسال قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «قصه زندگی من» تا ۲۰شهریورماه ادامه دارد.

نشست خبری بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌ گویی

#تمرین_زندگی با محور موضوعی «خوب زندگی کردن، تمرین می خواهد»، رویکرد امسال جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده و شب یلدای۹۷ برگزیدگانش را معرفی می کند.
سروش صحت، دبیر هنری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امروز پنجم شهریورماه در کنفرانس خبری جشنواره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: به زعم من، همه ما در تمام مراحل زندگی، از کودکی تا بزرگسالی نیازمند قصه گویی هستیم، چرا که ادبیات خوب و تبحردر بیان ماجرا به اثرگذاری منجر می شود و همانگونه که شهرزاد قصه گو با قصه های هزار و یکشب جان خود را نجات داد، ما نیز همواره به اشکال گوناگون نیازمند قصه گویی می باشیم، ازخواستگاری تا دفاع از پایان‌نامه‌ها و … این هنر نقش خود را به خوبی رنمایان می کند.
وی با اشاره به حائزاهمیت بودن تمرین قصه گویی عنوان کرد: وقتی شعار جشنواره تمرین برای خوب زندگی کردن است پس درمی‌یابیم قصه‌گویی نیز مثل تمامی توانمندی ها به تمرین احتیاج دارد و برپایی این جشنواره‌ قدمی است تا بتوانیم بهتر بخوانیم، بیندیشیم و قصه زندگی‌مان را روایت کنیم.
صحت در پاسخ به این پرسش که آیا۹۰ ثانیه زمان مناسبی برای قصه‌گویی درنظرگرفته شده است، توضیح داد: میانگین زمانی که مخاطب برای تماشای یک کانال تلویزیونی یا شنیدن یک موزیک اختصاص می دهد چیزی در همین حدود است و حتی برترین تهیه کنندگان جهان نیز فرصتی بیش از چند دقیقه برای مطالعه فیلم نامه اختصاص نمی دهند، بنابراین این فرصت کوتاه علاوه براینکه حوصله شنونده را سر نخواهد برد،  تمام تلاش قصه گو را برای  دراماتیک و پرمحتوایی قصه کوتاهش جلب می کند تا خلاقیتش را درزمانی ندک به منصه ظهور برساند.
دبیر هنری جشنواره درباره بخش داوری این رقابتها خاطرنشان کرد: اهمیت هر جشنواره ای به کادر داوری است ازاین رو سه  ملاک برای انتخاب داوران لحاظ شده که این فاکتورها شامل آشنایی و تسلط داوران با ادبیات و قصه، نمایش و نمایشگری و ارتباط با کانون و قشر کودکان و نوجوانان می باشد.
*۱۶ جلد کتاب فرهنگ قصه‌های ایرانی رونمایی می شود
محمدرضا زمردیان، مدیر جشنواره قصه‌گویی نیز دراین نشست بیان کرد: قصه‌گویی از دیرباز ابزاری ارتباطی بین افراد بوده تا احساسات، فرهنگ و سنن را منتقل کند و برپایی این جشنواره قدمی کوچک در احیای فرهنگ قصه‌گویی می باشد. تفاوت عمده جشنواره امسال با دوره های پیش افزوده شدن بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای است که با موضوع قصه زندگی من کلید خورده و در بخش عمومی ویژه تمام گروه های سنی دیده شده است که در کنار بخش های سنتی، خلاق، مقاله‌نویسی و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجرا می شود.
به گفته زمردیان، بخش بین‌الملل جشنواره با همراهی رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف فراخوان انتشاریافته و سایت جشنواره به آدرس  www.kanoonfest.ir  فعال شده است. البته جزئیات منتخبان بخش بین‌الملل پس از برگزاری جشنواره استانی اطلاع‌رسانی خواهد شد اما برخلاف سال‌های گذشته آن دسته از شرکت‌کنندگان داخلی که رتبه‌های ۱ تا ۳ منطقه استان یا ملی را کسب کرده‌اند، می‌توانند در بخش بین‌الملل نیز شرکت کنند.
وی با اشاره به بخش ملی و منطقه ای جشنواره توضیح داد: برخلاف سال گذشته که این انتخاب‌ها سهمیه ای بوده امسال شکل رقابتی پیدا کرده است و نفرات اول تا سوم برگزیده استان‌ها به منطقه و نفرات برتر بخش منطقه‌ای به بخش بین‌الملل راه می‌یابند. در مرحله نهایی نیز برترین های بخش ملی و بین‌المللی در کارگاه ویژه‌ای با حضور اساتید و داوران شرکت خواهند داشت.
مدیر جشنواره با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی نیازمند خلأها و مشکلات عدیده هستیم و همین مسئله باعث انتخاب موضوع قصه زندگی و تمرین آن با بهره گیری از الگوها و پیامها شده است، ادامه داد: در جشنواره بیست و یکم از ۱۶ جلد کتاب فرهنگ قصه‌های ایرانی با عنوان یلدا که منبع خوبی برای قصه‌گویان خواهد بود، رونمایی می شود.
وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره خروجی نهایی این جشنواره با رویکرد ماندگارسازی برترین قصه های جشنواره تبیین کرد: در این مسیر دو برنامه اجرایی داری، اولی برنامه تلویزیونی کتاب باز شبکه نسیم است که به نمایش برترین قصه‌گویی‌ها ازرسانه ملی می پردازد؛ همچنین کتاب «قصه زندگی من» که برگرفته از قصه‌های ارائه شده در جشنواره است است، توسط یکی از نویسندگان برتر کشور به تحریر در می آید و از سوی کانون انتشار خواهد یافت.
هنرصدا/ فاطمه کامکار
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.