Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 5777
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1397 - 15:37 |

مراسم رونمایی از مستند دوبلور پیشکسوت برگزار شد

مراسم رونمایی از مستند دوبلور پیشکسوت برگزار شد

مراسم رونمایی از مستند «اکبر آقا، آکتور صدا» به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی و پاسداشت استاد اکبر منانی (نویسنده، دوبلور و گوینده پیشکسوتِ) شنبه، ۸ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از هنرمندان عرصه دوبله و گویندگی در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در این مراسم اکبر منانی، شوکت حجت، منوچهر آذری، افشین زی نوری، محمود قنبری، همت موسیوند، حسن کاخی، شهراد بانکی، جواد پزشکیان، غلامرضا صادقی، رهبر نوربخش، ابوالحسن تهامی، ژرژ پطروسی سیامک اطلسی، بابک اشکبوس، مینا قیاس پور، مریم شاهرودی، آرزو روشناس، مریم بنایی، امیرصالح کسروی، سیما رستگاران، شایان شام بیاتی، محمد بهاریان، محمد علی  جان پناه، کسری کیانی، امید بهرام کاویان پور، عباس مطمئن زاده، نسرین اسنجانی، سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند) و ابوالفضل توکلی (کارگردان مستند) در این مراسم حضور داشتند.

‌ اکبر منانی در ابتدای مراسم گفت: من دوبلور هستم ولی ممکن است ناطق خوبی نباشم. مشکل سن و فراموشی هم باید در نظر بگیریم.

دوبلور پوآرو گفت: از دوستانی که در این مراسم حضور پیدا کردند و همچنین همکاران عزیزم در دوبله و دوستانی که از شهرستان آمدند تشکر می‌کنم.   اشک شوق می ریزم. اولین بار هست که در تهران در چنین جلسه ای حضور پیدا می کنم.

منانی با یادکردن از گذشتگان عرصه دوبله یادآور شد: چقدر خوب است رسانه ها خصوصا  رسانه ملی قبل اینکه هنرمندان از دنیا بروند به فکر هنرمندان باشند و به سراغشان بروند.

او تاکید کرد: دیدم دوبله چقدر میان مردم اهمیت دارد. گویندگی از بالاترین هنرهاست. در کتاب اسمانی هم آمده که خداوند جهان را با کلام افریده است.

این دوبلور پیشکسوت با مرور برخی خاطرات اوایل دوران کاری خود اظهار کرد: در آن زمان ۲۴ ساعته کار می کردم تا ساعت ۱۱ شب در استودیو و تا شش صبح هم رادیو بودم. به خاطر بی‌خوابی دانشکاه را رها کردم. دوبله خیلی علاقه مند دارد و بسیار با ارزش است اما متاسفانه رسانه کمتر به آن می پردازند.

او افزود: اوایل انقلاب زمان مدیریت آقای هاشمی مسئول خبر بودم. بنده را مامور کردند برای گویندگی تست بگیرم که در میان آنها تعدادی دوبلور هم حضور داشتند. مسئولان دوبلورها را قبول کردند زمانی که من پرسیدم چرا پاسخ دادند چون دوبلور هستند. دوبله چنین جایگاهی را داشت.

اخیرا در اصفهان مراسمی برای تجلیل از گویندگان برگزار شد که ۲۵۰ گوینده در آنجا حضور داشتند. به حدی جمعیت زیاد بود که پلیس آمد و به سختی وارد شدیم. بعد هم مجری برنامه از ما تجلیل کرد و من از از این همه توجه مردم حیران مانده بودم.

منانی با بیان اینکه گوینده باید همیشه در دل مردم باشد، گفت: توصیه ام به همکاران این بوده که همیشه با مردم باشند. گویندگی و دوبلوری صبر و حوصله می‌خواهد. امیدوارم بیشتر به این نسل رسیدگی شود چون قوم مظلومی هستند.

او بیان کرد: پس از انقلاب همه چیز پیشرفت کرد و تنها چیزی که در مقابل آن کوتاه آمدند گویندگی در رادیو و تلویزیون بود.

منانی افزود: من چهار سال نمی‌توانستم وارد این عرصه بشوم. اما صبور بودم. ما ۴۰ نفر بودیم که برای دوبله آمده بودیم ولی فقط من ماندم. زحمت زیادی برای این هنر کشیدم.

گوینده شخصیت زبل خان گفت: مرحوم کاملی لقب آکتور صدا را به من داد و گفت عجیب است این همه پشتکار داری.

او با اشاره به کتاب خود در حرفه دوبله گفت: کتابم گردآوری مطالب مربوط به دوبله است و خیلی ها را علاقه مند به این حرفه کرده است. گویندگی هنر والایی است و کسانی که خوب صحبت می کنند موفق می شوند. تمام هنرپیشه هایی که من جای آنها حرف زدم اول گوینده بودند بعد هنرپیشه شدند بعد هم به مقام بالایی رسیدند.

سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند در ادامه مراسم گفت:حضور ما برای پاسداشت و تشکر از اکبر منانی است که صدایش خیلی از خاطرات ما را در دوره کودکی و نوجوانی شکل داده است. صدای زیبای ایشان لذت دیدن برنامه ها را برای ما چند برابر می کرد.

او اضافه کرد: هنر ایشان و دیگر دوستان در ماندگاری زبان فارسی تاثیر به سزایی داشت و صدای آنها دیدن برنامه ها را باب ما دلنشین کرده است. وظیفه ما این است که از این عزیزان تقدیر کنیم.

غفوری بیان کرد: این هفتمین پاسداشت برای هنرمندان دوبله است که توسط شبکه مستند برگزار می شود. امیدواریم این کار را ادامه دهیم تا تقدیر بسیار کوچکی برای تلاش چندین دهه آن‌ها باشد.

ابوالحسن تهامی، دوبلور با بیان اینکه منانی هنرمندی چند وجهی است، گفت:او گوینده خبر، دوبلور و نویسنده‌ است.   در یک کلام و دو کلام وصف هنر ایشان نمی گنجد

او ادامه داد: جناب غفوری که دستور ساخت این مستند را دادند کارستان سازمان صدا و سیماست و سپاسگزار اقدام به جا و ابتکار ایشان هستم.

تهامی همچنین با تقدیم یک تابلو گل از منانی تقدیر کرد.

ابوالفضل توکلی، کارگردان مستند «اکبرآقا، آکتور صدا» در ادامه گفت: پیش تولید این مستند زیاد طول کشیده است چون بهمن ۹۴ پیشنهاد ساخت مستند را به ایشان دادیم اما نپذیرفتند. وظیفه خود دانستم که اصرار کنم تا این مستند ساخته شود.

او ادامه داد: همه کارگردانی لحظه پشت دوربین بودن نیست. جلب رضایت هنرمندان کار سختی است. آقای منانی وقتی درخواست ما را پذیرفت بلافاصله اولین جلسه را فیلمبرداری کردیم. چون کم در مقابل دوربین رفته بودند باز پشیمان شدند. سپس پیشنهاد دادند به اصفهان برویم. رفتیم و او هم به ما اطمینان کرد.

توکلی خاطرنشان کرد: هرکسی من را دید پرسید از بهرام زند فیلمی ساخته‌ای. اما گفتم متاسفانه  شرایطش به وجود نیامد.

او در پایان بیان کرد: از بسیاری از اساتید که راه را برای ما باز می‌کنند تا این فیلم‌ها را به بهترین شکل بسازیم، تشکر می‌کنم.

مستند اکبر آقا، آکتور صدا در انتهای مراسم اکران شد و قرار است برای اولین بار روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.