Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 31772
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 14 دی 1400 - 11:49 |

مستندی درباره حجاب از رادیو فرهنگ

مستندی درباره حجاب از رادیو فرهنگ

تاریخچه حجاب در ایران و روایتی از کشف حجاب رضاخانی در برنامه « مستندفرهنگ» سه شنبه ۱۴ دی ماه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

در برنامه «مستند فرهنگ‌» در آستانه روز ملی عفاف و حجاب ، سالروز اعلام کشف حجاب توسط رضاخان ، با استناد به اسناد و شواهد تاریخی، پوشش همراه با عفت و حیای زنان ایران زمین با مذاهب و ادیان مختلف که تایید و تاکیدی بر عقلانیت بوده و موجب بالا رفتن ارزش زن و جایگاه اجتماعی او شده است، معرفی می شود .

بررسی پوشش بانوان ایرانی از گذشته تا امروز ‌‌عمومیت داشتن حجاب محور اصلی این برنامه است همچنین این مستند روند فراز و نشیب‌های تاریخی حجاب از دوره قاجار تا به امروز و مسیری که این موضوع تا به امروز طی کرده را مورد کاووش قرار می‌دهد.
روایتی از اعلام کشف حجاب به دستور رضاخان از جمله موضوعاتی است که در این مستند به ان اشاره می شود .
رضاخان چند ماه پس از بازگشت از ترکیه در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ در دانش سرای مامایی همراه همسر و دختران بی حجاب خود – برای اولین بار – شرکت و رسما فرمان ممنوعیّت حجاب را برای زنان اعلام کرد.

وی طی سخنانی خطاب به زنان و دختران فارغ التحصیل پزشکی و مامایی از بی حجابی با عنوان «اعطای آزادی به بانوان» نام برد و اقدام به ممنوعیت حجاب را گشودن «فصل جدیدی در زندگی زن ایرانی» اعلام کرد.

به دنبال فرمان رضاخان در «منع حجاب» مأموران شهربانی و پاسبان ها در کوچه و خیابان شهرها به اذیّت و آزار زنان و دختران محجّبه پرداختند. مأموران چادر و روسری و هر نوع پارچه شبیه آن را با خشونت از سر زنان می کشیدند و پاره می کردند.

بسیاری از زنان و دختران خانه نشین شدند و از ترس مأموران، در نیمه های شب از کوچه های فرعی، دور از چشم مأموران برای کارهای بسیار ضروری از خانه بیرون می رفتند.
شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم را علیه کشف حجاب و‌واقعه مسجد گوهرشاد‌را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌‌گذاری کرده است.
مستند فرهنگ کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که ساعت ۲۰:۰۰پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.