Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 32996
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 12 اسفند 1400 - 13:13 |

آموزش راههای تبدیل شدن به نوجوانی شاد در «جوانه ها » رادیو فرهنگ

آموزش راههای تبدیل شدن به نوجوانی شاد در «جوانه ها » رادیو فرهنگ

مجله «جوانه ها» که با اجرای نوجوانان از رادیو فرهنگ پخش می شود، پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ماه با نگاهی به راههای تبدیل شدن به نوجوانی شاد روی آنتن می‌رود .

در جوانه های این هفته در بخش کارشناسی راههای تبدیل شدن به نوجوانی شاد بررسی می شود .
عادتِ شاد بودن مثل خیلی از عادت‌های دیگری که در زندگی به آن‌ها دچار هستیم، می‌تواند به بخشی از زندگی ما اضافه شود.
عادت کردن به چیزی یعنی آن موضوع این‌قدر برایمان تکرار شده باشد و این‌قدر با آن اُخت باشیم که به شکل خودکار و ناخودآگاه انجامش دهیم.
هرکاری که برای انجام دادنش وقت می‌گذاریم و برای مدت‌زمانی به شکل مرتب انجامش می‌دهیم می‌‌تواند به یک عادت تبدیل شود.

بخش “معرفی کتاب” مجله “جوانه ها” به معرفی کتاب “راز موتور سیکلت من ” نوشته «رولد دال»؛ اختصاص دارد .
«راز موتور سیکلت من» سرگذشت یک سال زندگی نویسنده است که آن را به صورت ماهانه نوشته است. این کتاب با بیانی ساده به جهان اطراف و یادآوری برخی خاطره‌های او می‌پردازد.
«رولد دال» نام‌دار، این‌بار به نوشتن‌ روزانه‌هایش در یک سال پرداخته است. او نام هر فصل از کتاب را براساس ماه‌های سال میلادی گذاشته است. او در این کتاب ویژگی‌های هر ماه از سال و چیزهایی که در اطرافش دیده را بیان کرده است. او به خوبی طبیعت جزیره‌ای که در آن ساکن بوده را شرح داده و برای ما از همه پرندگان، ویژگی‌های ظاهری و حتی برخی از خلق‌وخوهایشان صحبت کرده است. در این بین گاهی یادمانی از گذشته و کودکی خود را نیز آورده، مانند جمع‌آوری تخم پرنده‌ها برای داشتن یک کلکسیون بزرگ. «دال» حتی از برخی ناخوشایندی‌ها هم نوشته و درباره این‌که چرا از بعضی‌ جانوران خوشش نمی‌آید، یا وسایل روی میز کارش هم سخن گفته است. در متن این سرگذشت چگونگی هر پدیده و رویدادی از دید «دال» به قلم شیوای او بیان شده است و خواننده می‌تواند به خوبی آن محیط را مجسم ‌کند.
برگردان این کتاب را «محبوبه نجف‌خانی» انجام داده است. او کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه سابق (دانشگاه علامه طباطبایی فعلی) را داراست. او در کودکی به همراه پدربزرگ و مادربزرگ خود شاهنامه‌خوانی می‌کرده برای همین به کتاب علاقه‌مند شده است. نجف‌خانی عضو شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است، چندین مجموعه کتاب را ترجمه کرده است و فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی داشته و دارد.

بخش “ما میتوانیم” مجله جوانه ها نیز راهکار هایی برای مراقبت از خودمان را پیشنهاد می دهد.
در بخش خوشمزه این برنامه نیز شنوندگان با معرفی و طرز تهیه یکی از غذای های گیلانی (شش انداز) آشنا می‌شوند.
بخش “مشاهیر” برنامه جوانه ها نیز نوجوانان را با آقای حسین گل گلاب ؛ گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد دانشگاه، نوازنده، موسیقی‌دان، عکاس و هنرمند ایرانی آشنا می کند.
او به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، عربی و لاتین تسلط داشت و در زمینه معادل‌یابی برای واژه‌های علمی از متخصصان فرهنگستان ایران بود. سروده‌های مشهور «ای ایران» و «آذرآبادگان» از جمله کارهای اوست.
همچنین در بخش گردشگری مجله “جوانه‌ها”، به آرامگاه دانیال‌نبی می‌رویم.
برنامه “جوانه ها” را پنجشنبه ها به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.