Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 23149
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 23 آذر 1399 - 11:42 |

از شعر درمانی تا یادی از رهنورد زریاب در «ققنوس» رادیو فرهنگ

از شعر درمانی تا یادی از رهنورد زریاب در «ققنوس» رادیو فرهنگ

مجله ادبی ققنوس امروز یکشنبه ۲۳ آذرماه با موضوعاتی چون شعر درمانی،معرفی هنر خوشنویسی ایرانی و‌یادی از ادیب فقید افغانستانی از رادیو فرهنگ پخش می شود.

شنوندگان در بخش نخست برنامه ققنوس صحبت های دکتر اذر نادی درباره شعر درمانی را می شنوند و پر صفحه دیگری از این مجله ادبی شنیداری در ارتباط با دیوسالار رایزن ایران در ژاپن درباره معرفی خوشنویسی ایرانی توسط هنرمند ژاپنی با این هنر آشنا می شوند
پخش شعر خوانی آنا برزینا شاعر اکراینی درباره ایران در محضر رهبری بخش دیگری از این برنامه است و در بخش ایران مهر هم ادامه آمادگی های نویسندگی تقدیم شنوندگان می شود
در ادامه نیز با شریعتی رییس انتشارات عرفان در افغانستان درباره دلیل درگذشت رهنورد زریاب ادیب افغانستانی گفت و گو‌ میشود و بخش هایی از زندگی و آثار وی برای آشنایی بیشتر شنوندگان برنامه ققنوس رادیو فرهنگ بیان می شود .
رهنورد‌زیاب نویسنده سرشناس افغان ۲۱آذرماه در سن ۷۶ سالگی در بیمارستان چهارصد بستر شهر کابل درگذشت. علت مرگ او ابتلا به کرونا گفته شده است
محمداعظم رهنورد زریاب (متولد ۱۳۲۳) یکی از موثرترین و مطرح ترین نویسندگان معاصر افغانستان بود که جامعه فرهنگی ایران و تاجیکستان نیز با آثار او آشنایی دارند.
رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر بود وی در انواع و سبک‌های مختلف روایت‌های خود را به خوانندگانش عرضه کرده و بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌هایی چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندارها چاپ شده است. ترجمه ها و مقالات زریاب در کتاب‌هایی چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.
مقالات تحقیقی او درباره صادق هدایت و بزرگ علوی از کارهای مورد توجه است.
گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه رهنورد زریاب به نام “تصویر” به زبان روسی ترجمه شده و فیلمنامۀ فیلم “اختر مسخره” نیز از آثار اوست.
یادآور می شود در این برنامه علاوه بر شعرخوانی شاعران، تازه‌ترین رخدادهای ادبی، شناسایی و تحلیل ادبیات کشورهای جهان، ظرفیت‌ها و ظرافت‌های ادبیات عامه و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از زبان کارشناسان خبره و صاحب فن بیان می‌شود.
مجله «ققنوس» را ساعت ۱۵ به همت گروه فرهنگ و‌ ادب از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.