Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 12156
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 12 مرداد 1398 - 10:15 |

ماجرای راه اندازی اولین رادیوی خارجی زبان در ایران

ماجرای راه اندازی اولین رادیوی خارجی زبان در ایران

مدیر شبکه هیسپان تی وی گفت: موضوع رسانه های برون مرزی ایران مبحثی ملی است و حل مشکلات پیش رو هم عزم ملی نیاز دارد و اگر اهمیت لازم را به شبکه های برون مرزی ندهند این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس شبکه بین المللی اسپانیایی زبان هیسپان تی وی  با اشاره به اهمیت رسانه های برون مرزی در معرفی ایران به جهان و نمایش دیپلماسی خارجی و دفاعی کشور به جهان گفت: شبکه های برون مرزی مدت هاست با مشکل بودجه رو به رو هستند و اوضاع رو به وخامت است در حالی که نباید شبکه های برون مرزی دچار مشکل بودجه باشند و باید این مشکلات با عزم ملی حل شود.
«علی اجاره دار»، مدیر شبکه هسیسپان تی وی در گفت و گو با فارس ضمن تشریح اهمیت و جایگاه رسانه های برون مرزی گفت: دنیای امروز دنیای رسانه هاست، استراتژی ها در جهان توسط رسانه ها شکل گرفته و تغییر می کند و در واقع این رسانه ها هستند که امروز حتی در تعیین علاقه افراد نقش دارند.

وی ادامه داد: مباحث کلی همچون اقتصاد و سیاست توسط رسانه ها تعیین می شود و کشوری که رسانه ای قدرتمند داشته باشد می تواند حرف حق خود را جلوه دهد و یا حتی حرف ناحق خود را به دیگران حق جلوه داده و اینطور القاء کند و بر عکس آن هم ممکن است و همه اینها ناشی از قدرت ذاتی رسانه است.

مدیر شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، ضمن مهم شمردن رسانه برای کشورها در سطح مسائل امنیتی بیان کرد: رسانه همانند امنیت غذایی و امنیت دفاعی و نظامی کشورها اهمیت دارد و اگر اهمیت بیشتری از امنیت نظامی نداشته باشد، کمتر از آن هم نیست.

اجاره دار با یادآوری رادیو آلمانی در ایران که اولین رسانه برون مرزی در کشور بود، خاطر نشان کرد: رسانه های برون مرزی ایران را به دنیا معرفی می کنند. پس از پیروزی انقلاب هم این رسانه های برون مرزی ایران بودند که پیام انقلاب و مواضع ایران را به دیگر کشورها مخابره کردند و کمک کردند تا پیام انقلاب بدون سانسور ابرقدرت ها به مردم جهان مخابره شود و افراد در اقصی نقاط جهان به مواضع ما دسترسی داشته باشند.

وی یادآور شد: بعد از دفاع مقدس و تاسیس برون مرزی جدید به ترتیب شبکه هایی چون سحر، العالم و پس از آنها  الکوثر، پرس تی وی و هیسپان تی وی ایجاد شده و بر مخاطبان جهان اثرگذار بودند و توانستیم مواضع ناحق دشمنان را آشکار کنیم و نشان می دهیم امپریالیسم چطور با افکار عمومی دنیا بازی می کند.

رئیس شبکه هیسپان تی وی با اشاره به مخاطبان ۶۰۰ میلیونی زبان اسپانیایی در جهان عنوان کرد: هیسپان تی وی به عنوان اولین شبکه اسپانیایی زبان خاورمیانه، تنها در ایالات متحده ۵۰ میلیون مخاطب اسپانیایی زبان دارد و البته این جمعیت بر سیاست های آمریکا هم تاثیر بسیاری دارند. ضمن اینکه امروز هیسپان تی وی یک شبکه اسپانیایی زبان مرجع برای مخاطبان خود در بویژه آمریکای لاتین است.

اجاره دار ضمن بیان مخاطب شناسی و اهمیت آن در شبکه های برون مرزی، گفت: شبکه های برون مرزی باید با سلائق و ویژگی های فرهنگی مخاطبان خود همسو باشند و از نظر فرهنگی مطابق نیازهای او برنامه ریزی کنند، همچنان که باید از نظر کیفی هم با رقبای بین المللی در رقابت باشند.

وی با اشاره به بودجه راه اندازی شبکه هیسپان تی وی، به کار فوق العاده در این شبکه بین المللی پرداخت و افزود: بودجه شبکه های برون مرزی قابل مقایسه با شبکه های بین المللی همچون C.N.N و راشاتودی و یا الجزیره نیست. البته ما اعتقاد نداریم که فقط باید با پول کار کرد، در واقع پشتوانه نیروی جوان انسانی از پشتوانه میلیاردی بیشتر است و خلاء مادی را جبران می کند ولی با توجه به مشکلات چند سال اخیر، فعالیت ما از کمبود بودجه تاثیر پذیرفته است و این موضوع قابل انکار نیست.

رئیس شبکه هیسپان تی وی از مشکلات اقتصادی به وجود آمده در شبکه های برون مرزی به واسطه نواسانات بازار ارز و تحریم های ظالمانه خبر داد و گفت: در ۲ سال اخیر هم کشور متاثر از نوسانات بازار ارز بود و هم البته از نظر بودجه شناخت درستی از اهمیت رسانه های برون مرزی بین مسئولان وجود ندارد تا آنطور که باید و شاید به آن توجه شود و همین ما را دست به گریبان مشکلات بسیاری در تامین هزینه های اداره شبکه ها که بخش اعظم هزینه های آنها ارزی است، کرده است.

اجاره دار، رسانه های برون مرزی را به علمدار لشگر رسانه ای تشبیه و تصریح کرد: برون مرزی تصویری که از ایران مخابره می کند آشکار سازی سیاست های خصمانه دشمنان ماست که اهمیت حیاتی دارد. برون مرزی در صف اول دفاعی حملات رسانه ای است و تصویری که در فضای عمومی در مورد ایران مخابره می کنند جهانی را بر علیه جنگ و بر ضد ایران شکل می دهد و دشمنان هم در جنگ تبلیغاتی مرعوب می شوند.

وی تأکید کرد: همه اینها برای این تاکید می شود که بگوییم رسانه های برون مرزی باید آخرین جایی باشند که از نظر بودجه ای ضربه بخورند. حتی اهمیت فعالیت این شبکه ها در بیرون مرزها از واردات بسیاری اقلام نیز بیشتر است و اهمیت آن برابر با امنیت غذایی و دفاعی است . در واقع باید بودجه ای برای این موضوع اختصاص یابد که با این سطح اهمیت تناسب داشته باشد. متاسفانه ما هم اکنون ما در پرداخت حقوق خبرنگاران به دلیل تحریم و مشکلات مالی دچار مشکل شدیم و نیازمند بودجه برای خرید تجهیزات و هزینه های ماهواره هستیم ولی سطح بودجه بسیار نازل و مشکلات تحریم اوضاع را رو به وخامت می برند.

مدیر شبکه هیسپان تی وی با اعلام اینکه همه تلاش خود را مبنی بر عدم بروز اشکال در روند اداره شبکه های برون مرزی صدا و سیما به کار بستیم، بیان کرد: اگر مشکلات مالی برون مرزی صدا و سیما حل نشود، آنتن ضربه می بیند، باید یادآور شوم که بودجه شبکه ای مثل راشاتودی در سال ۳۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با کل بودجه برون مرزی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

اجاره دار همچنین گفت: موضوع رسانه های برون مرزی ایران مبحثی ملی است و حل مشکلات پیش رو هم عزم ملی نیاز دارد و اگر اهمیت لازم را به شبکه های برون مرزی ندهند این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت و لازم است بودجه معاونت برون مرزی صدا و سیما مانند بودجه دفاعی باشد و به همین شکل دیده شود. شبکه های برون مرزی نباید دغدغه بودجه به این شکل داشته باشند هر چند که ما متعهد به صرفه جویی در بودجه هستیم و همواره با نوآوری و خلاقیت و تکیه بر نیروی توانمند بهره وری را افزایش داده ایم.

رئیس شبکه هیسپان تی وی در پایان گفت: باید توجه کنیم که بودجه معاونت برون مرزی به حدی نرسد که با مشکلات موجود به اعتبار رسانه ای آن در دنیا لطمه وارد شود. لذا باید یک عزم ملی در حل مشکلات این شبکه ها فراخوانی شود.

| منبع خبر : خبرگزاری فارس
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.