Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 41866
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 21 خرداد 1402 - 18:55 |

مروری بر زندگی «خواجه نظام‌الملک طوسی» در رادیو ایران

مروری بر زندگی «خواجه نظام‌الملک طوسی» در رادیو ایران

رادیو ایران یکشنبه ۲۱ خرداد، همزمان با سالروز ولادت «خواجه نظام‌الملک طوسی» مستند رادیویی از زندگی و فعالیت های وی را تقدیم می‌کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، ابوالحسن علی‌ بن اسحاق‌ بن عباس طوسی، مکنّی به ابوعلی مقلب به «سیدالوزراء و قوام‌الدین» و مشهور به خواجه «نظام‌الملک طوسی»، دانشمند و نویسنده قرن پنجم و وزیر نامدار دوره سلجوقی است.

عبدالله علایی تهیه کننده «مستند ایران» بیان کرد: «نظام‌الملک»، بیش‌تر به‌عنوان یک مدیر اجرایی موفق معروف است؛ تا یک‌ اندیشمند اقتصادی. ذکاوت و دارایت مدیریتی او باعث گسترش زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی امپراطوری اسلامی‌گشت.

وی ادامه داد: با حسادت برخی اطرافیان شاه، در واپسین سال‌های پادشاهی ملکشاه میان او و خواجه اختلافاتی پیش آمد که سرانجام به کنار گذاشتن او از وزیری شد.

علایی افزود: مشهورترین کتاب خواجه «سیاست‌نامه» است و مؤلف آن، به‌عنوان نخستین نماینده بزرگ سیاست‌نامه‌نویسی در دوران اسلامی‌به‌شمار می‌رود.

«مستند ایران» که مروری بر زندگی و فعالیت های «خواجه نظام‌الملک طوسی» دارد، یکشنبه ۲۱ خرداد به تهیه کنندگی عبدالله علایی و روایتگری سید محمد اطهری ساعت۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.