Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 48266
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 فروردین 1403 - 13:50 |

معرفی دیوان کامل استاد جمال الدین محمدبن عبدالرزاق اصفهانی در رادیو فرهنگ

معرفی دیوان کامل استاد جمال الدین محمدبن عبدالرزاق اصفهانی در رادیو فرهنگ

برنامه «کیمیای کلمات» جمعه ۱۰ فروردین ماه با موضوع معرفی و بررسی کتاب دیوان کامل استاد جمال الدین محمدبن عبدالرزاق اصفهانی با تصحیح وحید دستگردی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات، به نقد و بررسی و‌معرفی  کتاب دیوان کامل استاد جمال الدین محمدبن عبدالرزاق اصفهانی با تصحیح وحید دستگردی می‌پردازد.

محمد بن‌عبدالرزاق اصفهانی ملقب به جمال‎الدین در اوایل قرن ششم هجری در اصفهان زاده شد. خاندان جمال الدین از طبقه فضلا و شعرا نبوده اند و چنان‌که از اشعار وی و اشارات بعضی از تذکره نویسان مستفاد است او یا خاندانش به شغل زرگری می‌پرداخته‌اند و او از دکان رخت زی مدرسه آورد.

استاد جمال‎الدین علاوه بر مراتب علمی و حکمت و شاعری در صنعت زرگری و نقاشی هم استاد بوده است.
از اشعارش چنین برمی‎آید که دارای چهار فرزند بوده است، که از این چهار فرزند، کمال‎الدین اسماعیل، راه پدر را در پیش گرفت و در شاعری شهره شد. جمال الدین بر حسب معمول آن عصر در آداب عربی و به احتمال قوی در مبادی علوم و نیز در علوم شرعی رنج برده و در اشعار خود به دانستن آن‌ها می‌نازد و تاثیر اشعارعربی و فنون دینی در فکر او محسوس و روشن است.وفات استاد جمال‎الدین را سال ۵۸۸ ﻫ . ق دانسته‎اند.

دیوان عبدالرزاق اصفهانی، شاعر قرن ششم ایران که به تصحیح وحید دستگردی فراهم آمده با مقدمه مصحح در باب زندگی و احوال شاعر، برخی مختصات شعری او و معرفی نسخه‌های دیوان آغاز می‌شود; سپس اشعار عبدالرزاق اصفهانی که متضمن قصاید، ترکیب‌بندها، ترجیع‌بندها، مقطعات، غزلیات و رباعیات است به طبع می‌رسد .

برنامه کیمیای کلمات به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» و‌گویندگی فاطمه حقیقت ناصری با محوریت بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش ها ‌کتاب های نکاشته شده در این زمینه جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.