Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 32854
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 04 اسفند 1400 - 13:50 |

نگاهی به زبان فارسی در ایتالیا در «مستند فرهنگ» رادیو

نگاهی به زبان فارسی در ایتالیا در «مستند فرهنگ» رادیو

در برنامه «مستند فرهنگ» چهارشنبه ۴ اسفند ، به بررسی زبان فارسی در ایتالیا اختصاص دارد.

“مستند فرهنگ” امشب در راستای پاسداشت زبان و ادب فارسی، به بررسی توسعه و آموزش این زبان در کشور ایتالیا اختصاص دارد.
دپارتمان مطالعات اروپا و آسیای دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه ونیز در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده است.
شاید در نگاه نخست چنین بنظر آید که اروپا و آسیا بعلت برخورداری از دو پس زمینه فرهنگی ـ تاریخی بسیار متفاوت نمی توانند در حیطه ای مشترک مورد مطالعه وبررسی قرار گیرند ودر کنار هم قرار دادن این دو قاره در چهارچوب مطالعات و برنامه های علمی یک دپارتمان کاری مفید و عملی نباشد.
ولی اگر بدقت به موقعیت جغرافیائی وحیطه های فرهنگی این دو منطقه توجه کنیم باین نتیجه میرسیم که در بسیاری از دوره های تاریخی اروپا و آسیا از روابط نزدیک فرهنگی، علمی ، سیاسی و ادبی  برخوردار بوده اند و در روند ادبی و فرهنگی یکدیگر تاثیر متقابل گذارده اند.
در دپارتمان مطالعات اروپا و آسیا دروس مربوط به زبانشناسی و پژوهش های ادبی و تاریخی، از نظر جغرافیائی و منطقه ای تقسیم بندی شده مورد بررسی قرار می گیرند.
هر یک از این مناطق بزرگ فرهنگی مانند حوزه مربوط به زبان عربی و یا حوزه مربوط به زبان فارسی، از جنبه های گوناگون ادبی ، تاریخی، دینی وسیاسی مورد مطالعه دانشجویان قرار گرفته و زمینه ای گسترده در قلمرو آشنائی با فرهنگ شرق و به ویژه آسیای میانه و آسیای صغیر در اختیار دانشجویان قرار می دهد.
زبان و ادبیات فارسی از سال ۱۹۷۵ در دانشگاه بولونیا تدریس می شود. پروفسور جووانی درمه اولین استادی بود که به‌مدت سه سال از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ سمت استادی زبان و ادبیات فارسی را در این دانشگاه بعهده گرفت. پس از او از سال ۱۹۷۸ تا کنون پروفسور مائوریتزیو پیستوسو در این کرسی مشغول تدریس است.
پروفسور پیستوسو از دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه ونیز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شده و مطالعات خود را در زبان های تاجیکی و روسی گسترش داده است. او تحقیقات ارزنده ای در باره تطور زبان و ادبیات فارسی بعد از اسلام در ایران و آسیای مرکزی دارد که بصورت کتب و مقالات متعدد به چاپ رسیده است.
هر یک از این آثار که نتیجه بررسی و کندوکاو در جریان های تاریخی و فرهنگی و ادبی ایران و کشورهای هم مرز آن میباشد نمونه ایست از تلاش ها و بررسی های مداوم ایرانشناسان و استادان ایتالیائی که بامطالعات و پژوهش های متمادی و مستند خود امکانات تحقیقی قابل توجهی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران می گذارند.
اکثر این مطالعات علاوه بر انتشار بصورت کتب و مقالات در سالنامه ها و فصلنامه های تخصصی، در برنامه های تدریس زبان فارسی نیز گنجانده شده و اغلب موضوع تحقیق، بحث و تبادل نظر با دانشجویان قرار می گیرند و آنان را به آشنائی عمیق تری از فرهنگ و تاریخ ایران رهنمون میشود.

برنامه‌ «مستند فرهنگ» ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.