Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 14368
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 18 آبان 1398 - 11:44 |

نگاهی به زندگی و آثار استاد روح الله خالقی در «خنیاگران» رادیو فرهنگ

نگاهی به زندگی و آثار استاد روح الله خالقی در «خنیاگران» رادیو فرهنگ

برنامه خنیاگران شنبه ۱۸  آبان ماه  در آستانه سالروز وفات آهنگساز «ای ایران»  استاد روح الله خالقی  به زندگی و آثار  وی   اختصاص دارد .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ « روح الله خالقی » استاد موسیقی ایرانی، آهنگساز و نوازنده ویولن بود و  در آستانه سالروز پرکشیدن این استاد برجسته موسیقی  در برنامه «خنیاگران»  شنبه ۱۸ آبان ماه زندگی و آثار وی   بررسی می شود.

روح‌الله خالقی آهنگساز سرود «ای ایران»   متولد ۱۲۸۵ خورشیدی در کرمان بود ؛. وی از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران درباره سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتابی به نام نظری به موسیقی شامل نظریه‌ای برای موسیقی ایرانی و غربی نوشته‌است؛  خالقی در ۲۱ آبان ماه ۱۳۴۴ بر اثر سرطان معده درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله در تهران به خاک سپرده شده است.

برنامه خنیاگران کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که پژوهش های مکتوبی که در حوزه موسیقی در ایران فرهنگی صورت گرفته است را معرفی می کند, این برنامه که با حمایت معنوی موزه موسیقی تهیه و تدوین می شود، برای نخستین بار در رادیو صفحه های ضبط سنگی موسیقی که در موزه موسیقی نگهداری می شود را پخش می کند.

خنیاگران   با اجرای  بردیا حسام  ، تهیه کنندگی فریده گودرزی  و با مشاوره از زهرا حبیبی زاد   هر شنبه ساعت ۲۰:۳۰ برروی موج اف ام ریف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.