Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 31628
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 08 دی 1400 - 18:23 |

نگاهی به کتاب راه خورشیدی در«شب های فرهنگ» رادیو

نگاهی به کتاب راه خورشیدی در«شب های فرهنگ» رادیو

برنامه شب های فرهنگ امشب، ۸ دی ماه میزبان محمد اسفندیاری نویسنده کتاب «راه خورشید» است.

در برنامه «شب های فرهنگ» محمد اسفندیاری نویسنده کتاب راه خورشید که یادنامه ای برای علامه محمد رضا حکیمی است درباره این اثر مطالبی را بیان می‌کند.
محمد اسفندیاری، مولف کتاب، در بخش نخستین کتاب، زندگی‌نامه استاد «محمدرضا حکیمی» را بررسی و سپس در بخش بعدی افکار و آرای وی را تحلیل کرده است. بخش پایانی کتاب، شامل کتاب شناسی توصیفی محمدرضا حکیمی است.

مقدمه، زندگی آموزشی،انتخاب راه،هجرت تکلیفی،دغدغه‌ها و رسالت ها،دردمندی،فریاد عدالت،اقبال همیشه دیر می آید،انسان و انسانیت،از اسلام حماسه تا اسلام مرثیه،دعوت به شناخت تشیع،مکتب تفکیک،اخباری گری و اخبارگرایی،وصی دکتر علی شریعتی،روحانیت و مرجعیت،انقلابی که متوقف شد،بر چکاد ادب،کتابشناسی،صنف شناسی و اندرزفهرست فصل های این کتاب است. استاد حکیمی در چهاردهم فروردین ۱۳۱۴ در مشهد زاده شد و مرداد ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.
حکیمی‌پس از سال‌ها تحصیل در حوزه، راه علمی دیگری برگزید. فقه و اصول را رها کرد و آنچه در این باره نوشته بود، به آب شست.
حکیمی نه تنها در مشی فرهنگی، بلکه در سیره شخصی و جهت‌گیری اقتصادی نیز راه خویش را از بسیاری از حوزویان جدا کرد.
نخستین کتاب زنده یاد حکیمی در سال ۱۳۴۳ منتشر شد و او در طی این پنجاه سال، در حدود سی عنوان کتاب، به عربی و فارسی، فراهم آورده که همه آنها چند بار چاپ شده و برخی از آنها به عربی و اردو و اسپانیولی ترجمه گردیده است.
مهمترین کتاب او، مفصل‌ترین کتاب اوست؛ یعنی “الحیاه”، که با همکاری برادرانش تالیف شده که در دوازده جلد منتشر گردیده و از آن فراوان استقبال شده است. البته فراوان خریده شده، اما کمتر خوانده شده و کمتر از آن به کار بسته شده است.
دیگر آثار او، به فارسی است و اغلب آنها غیر اختصاصی و خوانندگانش را همه طبقات تشکیل می دهند.
استاد حکیمی نویسنده‌ای زمان آگاه و جامعه باور و جوان فکر که با عنایت به مسائل این زمان و جامعه و جوانان قلم چرخاند بود . وی با آن پیشینه حوزوی و مطالعات فقهی و اصولی و فلسفی و تدریس کتاب‌های سنتی، گرداگرد آنها خط کشید و به طرف عینیت جامعه رفت و برای آن قلم زد. وی موضوع تالیفات خود را با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای جامعه انتخاب کرد و از تالیفات در موضوعات انتزاعی و ناکاربردی اجتناب ورزید.
از وی با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود. برنامه «شب های فرهنگ» را ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.