Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 38701
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 10 دی 1401 - 10:54 |

گسترش همکاری‌های رادیو فرهنگ با وزارت آموزش و پرورش

گسترش همکاری‌های رادیو فرهنگ با وزارت آموزش و پرورش

در دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با مدیر شبکه رادیویی فرهنگ‌، راهکارهای همکاری دوجانبه با هدف تقویت شاخص های فرهنگی در مدارس و قشر نوجوان کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دیدار سید مرتضی کاظمی دینان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ با دکتر اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به منظور توسعه ارتباط ها و هم‌اندیشی برای تولید برنامه‌های مشترک انجام شد.
نشست تقویت همکاری فی مابین رادیو فرهنگ و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با حضور مدیر شبکه ‌و مدیران گروه‌های رادیو فرهنگ‌ و دکتر باقرزاده، در سالن جلسات رادیو فرهنگ برگزار شد.
در این دیدار ابتدا کاظمی دینان، به شرح مختصری از برنامه‌های شبکه فرهنگ و زمینه‌های بالقوه همکاری بین رادیو فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش پرداخت و پس از آن، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های مشترک، انعقاد تفاهم نامه بین این دو نهاد را در حقیقت آغاز و ابتدای فعالیت مشترک دانست و‌ گفت: رادیو ظرفیت بالایی برای همکاری با آموزش و پرورش دارد.

وی ادامه داد: امسال ۱۶ میلیون و صد هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و ۸۰۰ هزار معلم ( ۵۴ درصد خانم و ۴۶ درصد آقا) مشغول هستند و این تعداد حول محور مرکزی وزارت آموزش و پرورش فعال بوده و ظرفیت مناسبی برای جامعه هدف برنامه‌های رسانه ملی بویژه رادیو محسوب می‌شوند.

باقر زاده به تشریح برنامه‌های راهبردی معاونت متبوع خود پرداخت و گفت :در تعطیلات۸۰۰ روزه مدارس که ناشی از کرونا‌ بود، آموزش و پرورش کلاس ها را غیرحضوری برگزار کرد در حال حاضر که دانش آموزان به فضای حقیقی مدارس برای تحصیل قرار گرفته اند با مشکل تغییر رفتاری مواجه شده ایم با این وضعیت مشخص شد حضور دانش آموز در اجتماع مدرسه در تضارب آرا و توسعه فرهنگی و انضباط اجتماعی موثر بوده است و در حال حاضر که کمتر از یکسال از بازگشت مدارس به روند پیش از کرونا انجام شده نشست های تخصصی برگزار می‌شود که یکی از این نشست ها «ایده‌های نو در کارامدسازی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی» است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود دستاوردهای این فراخوان در برنامه سازی‌ها مورد توجه قرار گیرد و در برنامه‌ها یا موضوع ها مورد بررسی لحاظ شود. باقرزاده بر همکاری دوجانبه برای تقویت و‌ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان نیز تاکید داشت و گفت: یکی از ابزارهای امن تربیتی کتاب است، در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی با توجه به اینکه رادیو فرهنگ گروه برنامه‌سازی ویژه ای در این خصوص دارد، امکان همکاری فوق العاده وجود دارد و در حال حاضر پویش «هیس‌طوری را پاک کن» را داریم که صرفاً بستری برای مطالعه کتاب نیست، بلکه یک کتاب،کنشگری است تا نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله که این روزها مشغول تحصیل در مدارس‌اند، علاوه بر مطالعه کتاب، به کنشگری و تولید آثارهنری بپردازند و این پویش حول محور مجموعه ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی است که به بحث تاریخ استعمار و اینکه کشورهای استعمارگر طی ۴۰۰ سال گذشته چه اتفاقی را در جهان رقم زده‌اند، می‌پردازد و رادیو فرهنگ در توسعه و حمایت از این پویش می تواند نقش مهم و موثری داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبه گری در حوزه تولید کتاب بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ جلد عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان چاپ شده است که ۶۷ درصد آن ترجمه است در حالی که مطالبه تالیف کتاب در بخش کودکان و نوجوان وجود دارد که رادیو فرهنگ پیشگام شده به این می‌پردازد که این مساله باید ادامه داشته باشد و آموزش و پرورش ظرفیت حمایت از تالیف داخلی با معرفی و تبلیغ در مدارس را دارد و در تجهیز کتابخانه‌ها هم امکان همکاری دوجانبه وجود دارد.

در ادامه جلسه با توضیحات مدیران گروه‌های شبکه فرهنگ درباره برنامه‌های متنوع رادیو فرهنگ، مقرر شد بنابر نیاز هر طیف از همراهان آموزش و پرورش این برنامه‌ها در شبکه ‌شاد و راه‌های ارتباطی با جامعه بزرگ آموزش و پرورش جهت بهره برداری اطلاع رسانی شود.

باقر زاده همچنین زمینه سازی برای همکاری با برگزیدگان جشنواره‌های دانش آموزی را مطرح کرد و گفت: کشف استعدادها بخشی از ظرفیت های جشنواره‌ها محسوب می‌شود اما رهاسازی برگزیدگان هدررفت ظرفیت هاست ‌اگر رادیو فرهنگ بتواند زمینه ای برای همکاری مثبت و بهره گیری از این ظرفیت ها را فراهم کند ضمن ایجاد انگیزه بستری برای رشد ایجاد می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.