Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 31559
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 05 دی 1400 - 19:02 |

«یادداشت های یک پزشک اعصاب» و «جوادیه» به «چاپخانه» رادیو فرهنگ رسیدند

«یادداشت های یک پزشک اعصاب» و «جوادیه» به «چاپخانه» رادیو فرهنگ رسیدند

کتاب « مخنویس» و نمایش نامه « جوادیه »دواثری هستند که امشب ( یکشنبه ۵ دی ) در «چاپخانه»رادیو فرهنگ معرفی می شوند .

« چاپخانه » برنامه ای برای معرفی تازه های نشر ‌وگفت و گو با نویسندگان و مترجمان است ، در برنامه امشب در گفتگو با نویسندگان کتاب های « مخنویس»( یادداشت های یک پزشک متخصص اعصاب) و نمایش نامه « جوادیه » این آثار معرفی می‌شوند.
در برنامه «چاپخانه» این هفته «مریم بیانی» به عنوان کارشناس مجری با «رضا ابوتراب » نویسنده کتاب «مخ نویس » درباره این کتاب گفتگو می کند.
کتاب «مخنویس» نوشتۀ رضا ابوتراب شامل یادداشت‌های نویسنده‌ای پزشک از بیمارانش است. ابوتراب پزشک مغز و اعصاب و متولد ۱۳۵۵ است و تصمیم می‌گیرد یادداشت‌های خود را برای افردی‌که که حوصله خواندن کتاب‌های قطور را ندارند، منتشر کند تا به این وسیله هر خواننده کتاب را متناسب با حال و احوالش بخواند و در آن سیر و گذار کند. «مخنویس» نگاهی است به انسان و جهان، مغز، جامعه، فرهنگ و ژن‌ها که همگی یکجا گردآوری ‌شده‌اند اما به همۀ این موارد توجه و دقت نشان نمی دهد. به دلیل اینکه این موارد چون از نقطه نظر و دیدگاه یک پزشک اعصاب نوشته شده است، بنابراین نویسنده بیشتر به نورون‌‌ها و ژن‌های افراد توجه نشان داده است.
کتاب با زبانی ساده و روایت‌هایی کوتاه مناسب همگان نوشته شده است و به شرح ژن و اعصاب و همچنین رفتارهای ناشی از بیماری در بعضی از بیماران می‌پردازد.
عناوین کتاب «خوبی»، «زن و مرد»، «رازها، امروز/دیروز/ فردا»، «بی‌شعوری»، «هنر خوب مردن»، «غم ـ شادی»، «راست و چپ»، «فراموشی»، «جاودانگی»، «ما نورولوژیست‌ها» و «جبر جغرافیایی» هستند .
انتشارات کرگدن چاپ و نشر کتاب «مخنویس یادداشت‌های یک پزشک اعصاب دربارۀ جهانِ انسان» را به عهده داشته است.
همچنین همراهان این برنامه می‌توانند در بخش دوم، شنونده گفت و گوی «مصطفی محمودی» با «کهبد تاراج» نویسنده نمایش نامه “جوادیه ” باشند.
« جوادیه» قسمت نخست از یک سه گانه است که کهبد تاراج ان را نوشته است .
«جوادیه و دو نمایشنامه دیگر» هفتمین کتاب و یازدهمین نمایشنامه‌ای است که از کهبد تاراج به چاپ می‌رسد. او این نمایشنامه را سال هشتاد و نه نوشته و آن را به محمود استادمحمد تقدیم کرده است.
نمایشنامه‌های «جوادیه»، «نظام‌آباد» و «سوگواری قبل از مصیبت» که شش سال پیش در نشر پایتخت چاپ شده بودند، این بار توسط نشر نیو به چاپ دوم می رسند.
«جوادیه» در دهه ۹۰ بارها توسط کهبد تاراج، رضا بهرامی و چند کارگردان دیگر روی صحنه رفته بود، توسط نشر نیو به همراه نمایشنامه های «نظام آباد» و «سوگواری قبل از مصیبت» به چاپ می رسند. هر سه نمایشنامه این مجموعه پیش از این به صحنه رفته اند. «جوادیه» آخرین بار در سال گذشته و در اوج پاندمی کرونا توسط رضا بهرامی در سالن قشقایی تئاتر شهر و در سی نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.
نشر نیو در قالب طرح «چاپ نمایشنامه‌های ایرانی برای اجرا» این سه نمایشنامه را در یک جلد چاپ و عرضه می‌کند.
برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه‌کنندگی پرویز جمالی با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان درخصوص آثارشان یکشنبه‌ها ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.