Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 36070
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 06 شهریور 1401 - 14:12 |

اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملانصرالدین در رادیو فرهنگ

اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملانصرالدین در رادیو فرهنگ

کتاب ««اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملا نصرالدین»» ‌و «عشق در عصر کودتا»یکشنبه ۶ شهریور در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسنده «اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملا نصرالدین» و مترجم کتاب «عشق در عصر کودتا»آثارشان معرفی می‌شوند.
در بخش نخست برنامه«مهسا دهقانی‌پور» با «جلیل جعفری» مترجم کتاب «عشق در عصر کودتا» نوشته «مرجان کمالی» گفتگو می‌کند.
موضوع این رمان عشقی است که در زمین سیاست زده و زمانه پرآشوب سال ۱۳۳۲ در تهران به یک نگاه می روید اما در گرماگرم غرور و سقوط یک ملت به ناگاه فرو می ریزد. ین شروع ماجرایی است که چند نفر را به هم پیوند می دهد تا چند دهه بعد در سرزمینی دیگر زایش دوباره ای از آن را به چشم ببینند. این رمان داستان عاشقانه چندوجهی است که به جهان پیچیده گم شده ای حیات می‌بخشد و شخصیت های فریبنده ای را وارد زندگی می‌کند که زمانی آن جهان را خانه می نامیدند.
مرجان کمالی در این رمان ماجرای عشق ناکام میان دختر و پسری ایرانی را روایت می‌کند؛ عشقی که در کوران حوادث سیاسی ایران اوایل دهه ۳۰ خورشیدی رخ می‌دهد و در روز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر باد می‌شود. کمالی در پس‌زمینه این داستان عاشقانه، داستان دموکراسی‌خواهی ایرانیان در دهه ۳۰ خورشیدی را بازگفته و ماجرای تلخ شکست دموکراسی از استبداد و امپریالیسم را روایت کرده است.
در رمان «عشق در عصر کودتا» تصویری از یکی از مهمترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران، یعنی دوره نخست‌وزیری محمد مصدق و نیز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به دست داده شده است.
در بخش دوم برنامه «مصطفی محمودی» کارشناس مجری برنامه با«هادی کیانی» نویسنده کتاب «اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملا نصرالدین» گفتگو می‌کند.
این مجموعه در سه بخش به رشته تحریر درآمده که بخش ابتدایی آن در رابطه با تعریف لطیفه، ساختار و چگونگی شکل‌گیری آن و تاریخچه لطیفه‌پردازی در ادبیات مکتوب ایران است. همچنین در مورد کاراکترهای لطیفه‌های ایرانی صحبت می‌شود و در نهایت به شخصیت ملانصرالدین می‌رسد و وجه تسمیه آن را توضیح داده و ابعاد مختلف شخصیتی او را بررسی می‌کند.
فصل دوم آن نیز در خصوص شوخ طبعی و فصل محوری این مجموعه است که در آن تعریف طنز و جایگاه آن نسبت به فکاهه و هزل و … و همچنین چگونگی ایجاد خنده بررسی می‌شود.
بخش سوم هم‌به‌ نظریه ملوین هلیتزر اختصاص دارد در این نظریه‌ به طریقه پخت آثار کمدی و چگونگی خندیدن اشاره شده و اینکه چه چیزی باید در هر اثری باشد تا ایجاد خنده کند.
برنامه«چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.