Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 43253
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 18 مرداد 1402 - 11:50 |

به یاد استاد «رضا روزبه» در رادیو ایران

به یاد استاد «رضا روزبه» در رادیو ایران

برنامه «نگین» به معرفی آثار نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، در ادامه فعالیت های فرهنگی و رسانه ای این شبكه رادیویی برنامه «نگین» به معرفی آثار نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می پردازد.

عبدالله علایی تهیه كننده برنامه «نگین» بیان كرد: چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه مروری بر زندگی استاد «رضا روزبه» استاد قرآن، مدرس فیزیك، از پیش گامان تعلیم و تربیت نوین اسلامی در ایران و نخستین مدیر دبیرستان علوی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: «رضا روزبه» در اردیبهشت ۱۳۰۰ در خانواده‌ای مذهبی در شهر زنجان به دنیا آمد.استاد در كودكی كه به اتفاق خانواده مدتی در نجف اقامت نمودند تحت تعلیم عمویش قرار گرفت و پس از چند سال مجددا به زنجان مراجعه و تحصیلات خود را در مدرسه توفیق زنجان پی گرفت.

او در كنار تعلیمات ابتدایی و آموزش متوسطه، علوم حوزوی را تا سطوح عالی نزد استادان مشهور در زنجان خواند و
‌با اتمام دوره متوسطه، چند سالی در مدرسه توفیق زنجان به تدریس دانش آموزان و‌مدتی هم مدیریت مدرسه پرداخت و سپس به تهران مهاجرت و به اتفاق علامه كرباسچی مدرسه علوی را تاسیس نمودند.

علایی تصریح كرد: در سال تحصیلی ۱۳۳۱–۱۳۳۰، وارد دانشكده علوم شد و با انتخاب رشته فیزیك تحصیلات عالی خود را آغاز كرد. او این دوره را با نگارش «مطالعه در آثار میدان الكتریك و رادیاسیون و گاز ازت روی موجودات زنده» به پایان برد و در پایان رساله طرح جدیدی برای استفاده از گاز ازن در پزشكی ارائه داد او از دانشجویان ممتاز و برجسته شمرده می‌شد و به عنوان محقق فیزیك و استاد رشته فیزیك شناخته شد.

استاد «روزبه» در معارف اسلامی، فقه و اصول، فلسفه و كلام، ادبیات عرب و تفسیر قرآن مطالعات وسیعی داشت و رسایل و مكاسب را مسلّط بود. او زبان های عربی و فرانسه را خوب می‌دانست.

استاد «رضا روزبه» در سال ۱۳۴۷، به سبب تماس با تشعشعات رادیو اكتیو در آزمایشگاه، به بیماری سرطان مبتلا شد. در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ حالش رو به وخامت گذاشت. و سرانجام ساعت ۷ صبح روز ۲۱ آبان سال ۱۳۵۲ درگذشت و در قم به خاك سپرده شد

گفتنی است «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه كنندگی عبدالله علایی و با اجرای فاطمه آل عباس و حسن همایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.