Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 30219
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 آبان 1400 - 11:42 |

زندگی پدر علم ژنتیک ایران مستند رادیویی شد

زندگی پدر علم ژنتیک ایران مستند رادیویی شد

برنامه «مستند فرهنگ» دوشنبه ۱۰ آبان، مخاطبان شبکه رادیویی فرهنگ را با پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران آشنا می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «مستند فرهنگ» امروز به روایت گوشه‌هایی از زندگانی و فعالیت های پروفسور داریوش فرهود، پژوهشگر حوزه ژنتیک، روان‌شناسی، انسان‌شناسی و پزشکی اختصاص دارد.
تلاش پروفسور فرهود برای اعتلای علم ژنتیک در ایران و علاقه ی این استاد برجسته به شعر و ادبیات و فرهنگ غنی کشورمان، روایت شیرینی به همراه دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست.
فرهود متولد ۱۳۱۷ در خیابان سیروس تهران، به دلیل منتقل شدن پدرش به جنوب، دوره ابتدایی خود را در هفتگل و مسجد سلیمان خوزستان گذراند. دوره دبیرستان او نیز در مدارس رهنما، دارالفنون و البرز تهران به پایان رسید. او در سن ۱۹ سالگی برای ادامه تحصیل به آلمان رفت.
دکتر فرهود، دکترای علوم طبیعی در ژنتیک انسانی و دکترای انسان‌شناسی را از دانشگاه ماینس آلمان(۱۹۷۲–۱۳۵۱ش) و درجه استادی در ژنتیک پزشکی را از دانشگاه مونیخ(۱۹۹۱–۱۳۷۰ش) اخذ کرده‌ است. او همچنین بنیانگذار و رئیس اولین کلینیک ژنتیک ایران از ۱۳۵۴ تا کنون و استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۵۲ تا ۱۳۸۲) است.
وی بعد از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۴ اولین کلینیک ژنیتیک در کشور را تأسیس کرد و از سال ۱۳۵۵ تاکنون به سمت کارشناس ژنتیک انسانی و عضو کمیته اخلاق در ژنتیک پزشکی سازمان بهداشت جهانی منصوب شد و از سال ۱۳۸۲ به عضویت کمیته ملی اخلاق در علم و فناوری و اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در آمده است.
در کارنامه علمی درخشان این استاد برجسته ژنتیک، بیش از ۱۲۰ مقاله علمی‌ و پژوهشی به زبان انگلیسی و ارائه بیش از ۲۳۰ مقاله در کنگره‌های علمی داخل و خارج کشور به چشم می خورد.
برنامه‌« مستند فرهنگ» ساعت ۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.