امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
- بررسی گرفتگی عضلات در «نفس دوم» رادیو سلامت
- آغاز ثبتنام مسابقه گویندگی و بازیگری رادیو
- از طاق بستان تا بیستون همسفر با رادیو ایران
- نگاهی به هنرهای دستی استان فارس در رادیو فرهنگ
- «شهر فرنگ» رادیو در قاب شبكه نسیم تماشایی می شود
- پخش مستند زندگی بانوی اخلاق و فلسفه در رادیو فرهنگ
- ویژه برنامه روز جهانی ایمنی و سلامت محیط کار در رادیو اقتصاد
- ۵ تندیس طلایی جشنواره پژواک در دست مستندسازان رادیو معارف
- «هفت» با اجرای بهروز افخمی از امشب روی آنتن می رود
- جشن ۶۰ سالگی رادیو قرآن مصر برگزار شد
سهیلا غفاری از رواج ضعف فن بیان در هنرمندان می گوید
یک بازیگر معتقد است: امروزه بیحال و بریده و بیکیفیت صحبت کردن نه تنها در سینما بلکه در تئاتر نیز رواج پیدا کرده و ضعف در فن بیان، اثر منفی بر روی بازی هنرپیشهها میگذارد.
وی ادامه داد: من از اساتید بازیگری شنیده بودم که بازی جلوی دوربین با بازی در تئاتر تفاوتهایی دارند اما زمانی که تجربه کردم بیشتر این موضوع را درک کردم. از نظر فشار کاری، تجربه بازی در هر دو زمینه برای من سخت و پراسترس بود اما به تجربه دریافتم که در تئاتر، بازیگر لحظه به لحظه با مخاطب ارتباطش را باید حفظ کند و نیاز به تمرکز بالاتری دارد و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که تجربه گویندگی و بازی با صدا چقدر به بازی شماجلوی دوربین کمک میکند؟ نیز عنوان داشت: پرورش صدا برای بازیگر یکی از اصلیترین عناصر در بازیگری است که متاسفانه سالهاست در سینما و تلویزیون کمتر به آن بها داده میشود. زمانی به دلیل اینکه برخی از بازیگران صدا و بیان خوبی نداشتند فیلمهای فارسی را پس از تولید دوبله میکردند و به نظر من فیلمهایی که دوبله می شد مثل فیلم «مادر» ساخته استاد علی حاتمی تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب داشت و از جنبه زیبایی شناسانه، فاخرتر و هنرمندانهتر بودند. اما امروزه بیحال و بریده و بیکیفیت صحبت کردن نه تنها در سینما بلکه در تئاتر نیز رواج پیدا کرده و ضعف در فن بیان، اثر منفی بر روی بازی هنرپیشهها میگذارد.
غفاری تاکید کرد: حتی این ضعف میتواند به محاورات روزمره جامعه هم وارد شود زیرا بسیاری از مردم الگوی کلامی و حتی رفتاری خود را از رسانهها میگیرند. البته در این سریال نقش پر تحرکی نداشتم و از من خواسته شده بود لطافت صدا و رنگ همیشگی را از صدایم بگیرم. بنا بر این تمرکزم بیشتر روی سایر عناصر بازی بود و این امر،کار را خیلی برای من سخت کرده بود.
این بازیگر همچنین درباره مسئولیت اجتماعی که در این سریال به آن پرداخته شده بود نیز توضیح داد: ما انسانها مانند حلقههای یک زنجیر به هم تنیده هستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم، سرنوشت ما روی سرنوشت سایر افراد جامعه تاثیرگذار است. کسی که کارآفرینی میکند برای چند نفر دیگر شغل ایجاد میکند و کسی که فقط به خود و خویشاوندانش فکر میکند به کل جامعه و چرخه زندگی آسیب میرساند. به نظر من وظیفه انسانی ما این است که به جز خودمان، به حال و آینده سایر افراد جامعه نیز فکر کنیم.
وی افزود: از مدتی پیش در رابطه با مسئولیت اجتماعی خودم سعی کردم با مشارکت در برخی فعالیتهای کوچک، برای بهتر شدن شرایط جامعه تاثیرگذار باشم و این یکی از لذت بخشترین کارهایی است که در زندگی انجام دادهام. وقتی به اطرافمان خوب نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که چه اندازه و چه کاری باید انجام بدهیم تا جامعه بهتری داشته باشیم. حتی گاهی بیپول و بیهزینه هم میشود کارهای تاثیرگذار انجام داد. مثلا باگذاشتن یک پیام در صفحات مجازی برای دوستان شبکههای اجتماعی به منظور پیدا کردن شغل برای یک شخص بیکار و… اینها نیز به نظر من میتوانند نمودی از مسئولیتهای اجتماعی ما باشند.پیام و هدف سریال راه و بیراه نیز تلاش افراد مسئولیت پذیر برای تاثیرگذاری مثبت در زندگی سایر افراد جامعه است.
منبع: خبرگزاری فارس
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.