Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 46036
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 19 آذر 1402 - 11:45 |

واكاوی پرونده تتلو در «ایران امروز» رادیو

واكاوی پرونده تتلو در «ایران امروز» رادیو

برنامه «ایران امروز» گروه جامعه با حضور سه كارشناس در حوزه های خبر، فضای سایبری و روان شناسی به واكاوی پرونده تتلو پرداخت.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو ایران، خواننده پر حاشیه ای كه اقدام به تشنج در كنسولگری ایران در تركیه كرده بود از سوی پلیس این كشور دستگیر شد. مقصودلو به تازگی پاسپورت جدید دریافت كرده، اما با پاسپورت پانچ شده و قدیمی خود به فرودگاه رفته و خواستار بازگشت به كشور بود كه این موضوع نشان می‌دهد، او نه برای بازگشت به ایران، بلكه برای حاشیه سازی و جذب بیشتر دنبال كننده و به تبع آن گرفتن تبلیغات دست به این كار زده است.

همچنین باید گفت كه مقصودلو اخیراً بخش اعظم دارایی خود را در یك كلاهبرداری از دست داده و تلاش او برای گرفتن آگهی چند برابر شده است.

كنار این موضوعات تتلو میان عده ای از جوانان و نوجوانان محبوبیت خاص خود را دارد و در این میان رسانه های خارج از كشور می كوشند از ماجرای امیرحسین مقصود لو ملقب به تتلو بهره برداری كنند.

هادی البرزی كارشناس ارشد خبر در برنامه «ایران امروز» رادیو ایران مطرح كرد: رسانه های معاند به جای پرداختن به موضوع و واكاوی اصل داستان به ابهام آفرینی دست می زنند و به شاكی هایی كه این فرد(مقصود لو) دارد هیچ اشاره ای نمی كنند و در مقابل به دنبال فرافكنی و حواشی هستند و نسبت به وضعیت وی ابراز نگرانی می كنند. این در حالی است كه باید گذشته و سابقه این فرد بررسی شود نه فقط از لحظه دستگیری و تحویل به مراجع قضایی پر رنگ شود.

این كارشناس ارشد خبر، نقش و رسالت رسانه های داخلی را بسیار پر رنگ دانست و گفت: اگر رسانه های داخلی اقدامات تتلو را باز خوانی كنند بسیاری از مسائل برای هوادارانش روشن خواهد شد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود تتلو ترندسوژه ها در فضای مجازی و حقیقی كشور شده است. از همین رو برنامه «ایران امروز» میزبان دكتر رضا صبح خیز كارشناس حقوق جزا و فضای مجازی هم شد.

صبح خیز بیان كرد: تتلو خواننده‌ای است كه بار‌ها سوژه رسانه‌ها شد، اما نه برای خوانندگی بلكه برای حاشیه‌هایی كه ساخته این اولین بار نیست كه تتلو بازداشت می‌شود.
حاشیه‌های او از اظهارنظرهایش گرفته تا فعالیت هایش در دنیای مجازی، گویا تمام شدنی نیستند.

این كارشناس حقوق جزا افزود: مهم ترین چالش ما در فضای سایبری این است كه مدنیت در فضای سایبری از طریق حاكمیت تدوین و ابلاغ نشده است.

وی در بخشی از گفت و گویش با رادیو ایران به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره كرد: كه به تعبیر حضرت آقا «ما در فضای سایبری به نوعی دچار ولنگار هستیم». هر اتفاقی در فضای مجازی رخ می دهد، اخبار كذب می تواند شان و منزلت اخبار واقعی را بگیرد یا كمرنگ كند اشخاص هم همین طور درست مثل اخبار تتلو.اخبار در فضای مجازی حاصل گمانه زنی های اشخاص هست نه منابع معتبر و رسمی و نسل جوان و نوجوان كه بیش از سایرین در فضای مجازی حاضر است اطلاعات دقیق تر و شفاف تری نیاز دارد. به عنوان مثال همین مورد تتلو، نسل جوان باید از پیشینه مقصود لو آگاه باشد. این اگاهی به روشن شدن افكار عمومی كمك می كند.

بعد دیگر این ماجرا را محمد حاتمی روانشناس در «ایران امروز» مطرح می كند: كه در حال حاضر برخی نوجوانان ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده و از آنجایی كه برخی از والدین و مربیان درباره فرزندان، نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت نكرده و یا اینكه این احساس چندان قاطعانه و خلاق و سازنده نبوده، جوانان در تابعیت از سلبریتی‌ها، فضای مجازی و شبكه‌های ماهواره‌ای، انواع پوشش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روی نمادهای موجود در این فضاها انتخاب كرده و به‌كار می‌برند.

وی افزود: تتلو از دیدگاه روانشناسی شخصیت پیچیده و چند بعدی است معجونی از مسائل و مشكلات است و طبق برخی از نظریه های روان شناسی قابل پیش بینی نیست.گفتنی است «ایران امروز» گروه جامعه به تهیه كنندگی عاطفه اقتداری و اجرای رضا فرخی شنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو ایران پخش شد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.