Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 29630
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 17 مهر 1400 - 11:59 |

نگاهی به موضوع من و جاودانگی در «شب های فرهنگ» رادیو

نگاهی به موضوع من و جاودانگی در «شب های فرهنگ» رادیو

در برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۱۷مهر ماه، گفت و گوی کارشناسان درباره موضوع من و جاودانگی از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «شب های فرهنگ» ۱۷ مهر، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره موضوع من و جاودانگی گفت و گو می‌کنند.

در مورد تفاوت باقی و دائم باید گفت: دائم با انقطاع سازگار است، مثلا درخصوص زمان، به طور مداوم حال به گذشته و آینده به حال تبدیل می‌شود و در این دوام انقطاع است و یک قطعی بین دیروز، امروز و فردا وجود دارد. اما بقاء با انقطاع سازگار نیست و در وجود خداوند انقطاع نیست. خداوند خالق زمان است و محیط بر آن و نکته مهم این است که جاودانگی از سنخ بقاست و انسان ذاتا طالب جاودانگی است. موجودات عالم در لحظه زندگی می‌کنند و تنها موجودی که غصه گذشته و غم آینده را دارد و به آن می اندیشد، انسان است. چون به گذشته می اندیشد و بر اساس تجربه برای آینده تصمیم می‌گیرد. انسان موجودی است که می تواند در نقطه اوج پرواز کند.
انسان عاقل، هوشمند و صالح به اوج پرواز می‌ کند. انسان‌هایی که در محسوسات می مانند و نمی اندیشند و تعقل نمی‌کنند، قدرت پرواز نخواهندداشت. عقل و عشق و یا علم و اراده می تواند باعث پرواز انسان به عالم ملکوت شود، همانجایی که از آنجا به زمین فرود آمد. انسان تنها موجودی است که چنین فرود و فرازی دارد و هنر تبدیل اعمال ناپایدار دنیوی به جاودانگی را نیز دارد. هر چیزی رنگ خدایی پیدا کند، جاودانه خواهدشد. اما انسان با چنین قدرت و علم، توانایی سیطره بر موجودات هستی را دارد، ولی بر کل هستی نه. انسان خودش زبان هستی است و اگر خدا بخواهد حرف بزند با زبان انسان حرف می زند، حتی اولیاء الهی وقتی صدای جمادات و نباتات را می‌شنوند، به زبان انسان می‌شنوند.
برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی، ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.